Opinionsblogg

En vecka efter valet

 
En vecka har nu passerat sedan valdagen och är rösterna färdigräknade.Det blev rekordjämnt då de rödgröna endast är ett mandat före alliansen och SD är nog något besvikna då de i vissa mätningar (Yougov) rent av blev största parti, det visste vi dock redan innan att de inte skulle bli. Likväl har de gjort en historisk frammarsch och risken är påtaglig att de kommer få reellt inflytande över politiken.
 
Det är oroväckande, framförallt på grund av att deras politik är rakt igenom förkastlig, men även med anledning av att deras företrädare är helt inkompetenta när det kommer till politisk kunskap. Ett av deras namn på riksdagslistan, som sannolikt blivit invald, pluggade statsvetenskap 1-30 samtidigt som jag, vederbörande klarade inte en enda tenta i kurser som berörde politisk teori, svensk författningspolitik, kommuner och EU. Visserligen behöver inte alla riksdagsmän vara akademiker, men det kan ju vara bra om de har koll på vad de håller på med. Men det är väl så; om vi nu ska ha parlamentarism, vilket jag tycker att vi ska ha, så får vi räkna med att det kommer in en och annan stolle. De representerar ju faktiskt en viss procent av befolkningen. Fast det är illavarslande att ett parti fullt av stollar hela tiden går framåt, kanske kommer det krävas att de blir ett regeringsparti för att folk ska se hur uselt landet kommer bli om de får bestämma (Gud förbjude).
 
I övrigt har valdeltagandet till riksdagen ökat med 1,38 % till 87,18 i förhållande till valet 2014 då siffran blev 85,81. I min kommun Västerås landade valdeltagandet på 86,88% en ökning med 1,40 samt att inget distrikt låg under 65 %. Jag önskar att jag kunde säga att det är tack vare min utredning om ökat valdeltagande i socialt utsatta områden som jag gjorde åt kommunen i våras. Tyvärr tror jag inte det, då jag misstänker att de som arbetade med valet inte hann sätta sig in i den tillräckligt på de månader som återstår. Men jag föröskte i alla fall göra en insats och jag hoppas att utredningen kommer leda kommunens arbete i frågan, vilket jag fått en hint om, nu finns tid att genomföra långsiktiga projekt!

Kommentarer

Kommentera