Opinionsblogg

Bra Annie- nu är det väl klart ändå?

(null)


Äntligen. Efter månader av status quo och en fredlig form av meningslöst skyttegravskrig kryper Annie Lööf till korset och är beredd att bilda en mittenkoalition med S, MP och L. Jag trodde redan för ett år sedan att vi skulle hamna i den regeringskonstellationen och jag var beredd att det skulle dröja några månader innan en lösning var klar. Men jag trodde faktiskt att det skulle löst sig före nyår.


Nu är vi i alla fall här och om det inte, mot all förmodan, visar sig att Lööf gjort det här utan partiets stöd så kommer vi få en regering på söndag. Såvida inte vänstern, av ren bitterhet över att ha blivit bortvalda, bestämmer sig för att inte agera regeringsunderlag. Men då är de på precis lika låg nivå som SD och det vore vedervärdigt patetiskt.


Jag förstår att folk varit förbannade över att partierna visat en enorm oförmåga till att förhandla. Den här mittenkoalitionen var enda sättet att undvika inflytande för SD, så varför behövde det ta så lång tid.


Förmodligen ville Annie Lööf visa sina mer högerinriktade väljare att hon skulle göra allt för att bilda en alliansregering, men det är ändå märkligt för redan på valnatten stod det klart att det inte skulle gå utan SD. Det förutsätter jag att hon också förstod och förmodligen hade faktiskt hennes väljare föredragit ett rakt besked istället för detta halvhjärtade daltande.


Med det sagt har det nog inte varit lätt för Lööf att bryta sig ur alliansen, dels bör både Kristersson och Busch Thor pressat henne rejält och dels hade hon knappt hunnit lämna dagens besked förrän KD:aren Sara Skyttedal på Twitter kallade henne för "bedragare" och "Quisling". För er som inte vet: Vidkun Quisling var med stöd av Hitler Norges högsta politiska chef under andra världskriget. Det är således oerhört grovt och vedervärdigt att använda sådana epitet mot Annie Lööf.


Jag har tillräckligt med erfarenhet av att ha kallats förrädare, Brutus, Judas för att förstå att det varit jobbigt för Lööf att veta vad som väntat i samma ögonblick hon gav sitt besked. Därför, trots att hon borde gjort något tidigare, vill jag ge henne stort beröm. Det här är definitivt en regeringskoalition som jag kan leva med!

Kommentarer

Kommentera