Opinionsblogg

Varför blir vissa så provocerade av allas lika värde?

 
Sofia B Karlsson drev i AIK ett projekt för inkludering och jämställdhet som hon kallade "fotboll för alla". Efter mordhot från diverse huliganer och högerextrema "supportrar" (det är inte en slump att dessa grupper har en tendens att gå hand i hand) lämnade hon tyvärr klubben. Jag vill minnas att hon då yttrade orden som jag ofta tänker på: "jag förstår inte varför folk blir så provocerade bara för att man vill att fotbollen ska avra tillgänglig och öppen för alla." (läs Erik Nivas artikel om henne här: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/4dxaQ6/en-gammal-bild-en-dalig-utskrift-en-billig-kniv)
 
Det förstår inte jag heller. Premier League bedriver för tillfället sin årliga regnbågskampanj just för att markera att HBTQ+personer är välkomna på fotboll, den ska vara tillgänglig och öppen för alla. Det är dock skrämmande att se vissa kommentarer i sociala medier. Homofobin är påtaglig. Det ska sägas att den absoluta majoriteten är odelat positiv till HBTQ+personers rättigheter, men hatet finns där och jag fick själv se det genom att aktivt kommentera flera inlägg. Jag tar inte illa vid mig, jag blir bara så less på inskränkta idioter.
 
Varför måste de hata? Mår de dåligt? Är de osäkra? Är de själva kvar i garderoben och försöker dölja det? Eller förstår de inte HBTQ+personer och hatar av den anledningen? Har de dåliga erfarenheter? Det ursäktar inte. Jag har själv blivit sexuellt trakasserad av en homosexuell man och jag har fått en obehaglig överraskning i sängkammaren efter en dejt med en transsexuell tjej (hennes könskorrigering var inte fullt så genomförd som jag hade hoppats). Men jag skuldbelägger inte alla regnbågsmänniskor bara för att jag haft otur och hamnat i besvärliga situationer. Dock kan jag (för att se mig själv i spegeln) vara lite bitter på män i allmänhet, men som vit, heterosexuell man så känner jag inte att jag behöver be om ursäkt för att jag kritiserar andra heterosexuella män. Vi som tillhör den privilegierade delen av befolkningen måste ta häsnyn till minoriteter och det innebär att vi måste släppa fram dem genom att dela med oss av privilegierna. 
 
Likväl ska det sägas att homofobi är ett världsomfattande fenomen och inte alls något som bara vita män håller på med. Icke desto mindre är det ett allvarligt problem och jag förstår inte varför människor måste vara så elaka mot varandra.

Kommentarer

Kommentera