Opinionsblogg

Machokultur och trashtalk

 
I dagarna har det uppmärksammats en händelse från Svenska hockeyligan. Två spelare rök ihop under en match, varav denne ene, som jag förstått det (är lite osäker, men orden är det väsentliga), skrek "vad håller du på med bögjävel!?" och den andre svarade "håll käften horunge." Konsekvensen blev avstängning i två matcher för åtminstone den ene. 
 
För mig är det helt sjukt att vi inte har kommit längre. Jag vet mer än de flesta hur attityderna är på ståplatsläktarna, men jag brukar alltid försvara spelarna och säga att de inte är som fundementalt radikala supportrar. Det här tyder motsatsen. Vad som är värst av allt är att klubbledningar reagerat och hävdat att det är överdrivet enligt ett resonemang att "lite trashtalk får man tåla". Det är en sak att spelarna spårar ur i stridens hetta, de får sitt straff och det räcker. Men att klubbarna ringaktar problematiken med det här språkbruket är katastrof, det är så avskyvärt uselt. Jag blir illa berörd bara av att se och skriva orden som yttrades på isen, för mig är det uppenbart att en person som använder ordet "bög" som ett skälsord betraktar HBTQ+personer som mindre värda och därför försöker smäda andra på det här sättet. Det kanske är läge för de här uppblåsta och självgoda klubbledningarna att fråga sig varför ingen hockeyspelare i Sverige kommit ut som gay! Den här typen av äcklig machoklutur är inte cool, den är beklämmande och förkastlig.
 
I Västmanland skedde nyligen något så hemskt som att en ung spelare tog livet av sig för att han inte klarade av machokulturen i omklödningsrummet, det om något borde få klubbar i hela landet att tänka till. Vissa människor klarar inte av det här hatiska och aggressiva språkbruket och för mig är det obegripligt att någon ska behöva hantera det. Jag vill ha ett samhälle och en idrott där vi är snälla mot varandra, det här talar för motsatsen. Jag blir rejält bedrövad av det här.
 
Trashtalk behöver inte nödväntigvis vara fel, men man kan väl för tusan vara lite fyndig och säga saker som "kan du inte bättre än så?", "min farmor tacklar hårdare än dig?". Inga bra uttryck, det påstår jag inte, men de är åtminstone inte kränkande. Det får vara slut på det här nu!

Kommentarer

Kommentera