Opinionsblogg

AfS valrörelse har börjat med torgmöten... Hur ska vi hantera partiet?

 
I helgen började Alternativ för Sverige på allvar med sin valrörelse. De höll torgmöten i Växjö, Stockholm och Uppsala för att markera sitt missnöje mot böneutrop, olikheter och de etablerade partierna. Jag hade inte förväntat mig mycket av det här partiet, men till och med jag blev smått chockerad över hur öppet radikala och rasistiska de är. Dock är det uppenbart varför de väljer att inte försöka linda in sina åsikter; de vill inte riskera att framstå som samma parti som SD utan tydligt visa att de är ett alternativ även till dem. De radikala krafter som annars kanske inte skulle röstat på ett parti har nu något mer radikalt att rösta på, det i sig är väldigt skrämmande och säger väldigt mycket om AfS. Därför är det viktigt att stoppa dem, även om deras potentiella väljargrupp förefaller vara marginell är det viktigt att de inte ges spelrum utan stoppas i god tid.
 
Först och främst tänkte jag lyfta fram några exempel på hur bisarra åsikter de faktiskt har (om nu någon människa med hjärta och hjärna skulle tvivla på det). De hade tre talare på sina torgmöten. Den som började var William Hanhe som var vice ordförande i SDU och faktiskt anställd av SD en gång i tiden. Han påstod i Stockholm att livesändningar från torgmötet i Växjö skulle haft en halvmiljon visningar, i skrivande stund har den livesändning som ligger ute på deras egen Youtubekanal 12 589 visningar. Visserligen för många, men LÅNGT ifrån en halvmiljon. De drar sig inte uppenbarligen inte för att ljuga! Och då ska det även tilläggas att några av dessa är sådana som jag, som bara tittar för att höra vad de faktiskt säger så att det ska bli lättare att kritisera dem.
 
Han nämner även att Sverige blivit ett U-land på grund av att vi släppt in människor från U-länder, det resonemanget är ju så uppåt väggarna att jag inte ens behöver kommentera det. Att Sverige skulle vara ett U-land är helt befängt och människor som kommer hit är, tack och lov, oftast betydligt mer begåvade än AfS. Är det några som skulle göra Sverige till ett U-landär är det deras företrädare.  Hanhe nämnde även att "media och politiker ljugit och förvanskat fakta", look who's talking...
 
Näste man på tur var Jeff Ahl, han som hamnade i konflikt med Kasselstrand och Hanhe under tiden i SDU, men som nu tydligen är polare med dem igen. Undrar om de skulle vara lika välkomnande mot mig? Hur som helst kände Ahl för att hetsa mot muslimer och kryddade detta med lösryckta citat ur Koranen, om hur Islam "hotar friheten som Gustav Vasa gav oss." Sjuka citat finns i Bibeln också och i många andra gamla skrifter, det bevisar ingenting och vad Vasa beträffar var han en grym, sannolikt galen man, som inte drog sig för att avrätta de som stod i vägen för honom. Ahl tyckte också att det kändes rimligt att komma med påståendet att "muslimer har inflitrerat samhället". Hans världsbild är så förvrängd att jag allvarligt undrar över vad som gick snett i hans uppväxt.
 
Sist ut bland talarna var Gustav Kasselstrand. I Växjö lyfte han fram hur hockey-VM och fotbolls-VM var exempel på hur liten mångfald gav större framgång. Då tänkte han tydligen inte på att Tre Kronors förstacenter i ishockey-VM hette Mika Zibanejad, en skön kille med rötterna i Finland och Iran som dessutom ville verka för att fler med invandrarbakgrund ska börja spela hockey, i mitt Västerås har en back med efternamnet Younan skrivit på, han är den första proffsspelaren med assyriskt påbrå i Sverige. Vad fotbolls-VM beträffar har visserligen Zlatan Ibrahimovic aldrig gjort mål i ett VM, likväl är han vår störste spelare någonsin. Dessutom finns två historiska och stora hjältar vid namn Martin Dahlin och Henrik Larsson, de skulle knappast platsa i AfS syn på "svenskhet".I årets trupp är det visserligen ovanligt få utlänskt klingande namn, men det finns ändå en som heter Durmaz och en som heter Kiese-Thelin. 
 
När Frankrike vann VM 98 hade mer eller mindre halva laget utländskt påbrå, den klarast lysande stjärnan bland många hette Zinedine Zidane. Han var en av världens bästa fotbollsspelare tillika muslim och med rötterna i Algeriet. De vann även efterkommande EM. När Tyskland vann förra VM fanns visserligen en del traditionellt tyska namn i supermålvakten Neuer,måltjuven Müller och guldhjälten Götze. Men det fanns även tongivande namn i Khedira, Özil och Boateng (vars bror valde att spela för Ghana), en salig blandning av ursprung som bevisar att mångfald alltid är bättre än enfald. Idrotten är demokratisk och den rasist som försöker profitera på den gör bara bort sig.
 
AfS kommer dra vidare på turné och ställa muslimer mot övriga samhället på ett ytterst vulgärt sätt, de kommer sprida hat och misstroende mot vad de kallar "etablissemanget" och frågan är hur vi ska bemöta dem? Det var någon enstaka extremist som försökte angripa dem och det tror jag är helt fel väg att gå, det spelar dem rakt i händerna och tro mig; det kröp av obehag att höra några av deras anhängare skandera "PK-pack!". Nej, våld löser inget. Om de kommer till Västerås vet jag inte vad jag ska göra. Det vore förvisso väldigt kul att gå fram och be om ursäkt för att jag manifesterade ett slag i ansikter på dem och motverkat dem så hårt efter det och säga att jag blev "missledd av en 'ondsint' feminist", men det ska jag såklart inte göra. Jag tror inte heller att jag skulle ha något att vinna på att gå fram och munhuggas med dem, tjafs leder ingenstans. För egen del tänker jag ignorera dem. Jag kan tänka mig att debattera i en panel mot dem, men inte diskutera eller föra oljud på deras torgmöten.
 
Det går inte att diskutera med dessa personer och det är det som gör den här situationen så svår. Jag tror inte att de kommer bli ett stort problem, men det bära emot att låta dem härja ut sitt absurda resonemang oemotsagda. Jag tror att vi måste bemöta dem med argument på ett fredligt sätt, frågan är dock hur det skall göras om de inte är mottagliga för diskussion. Vad tror du som läser?

Kommentarer

Kommentera