Opinionsblogg

Socialdemokraterna måste stå upp för sina ideal!

 
Det var under riksdagens frågestund i fredags som finansminister Magdalena Andersson uttalade följande: "Alla som ger till tiggare ska veta att man riskerar att bidra till människohandel, vi har sett förskräckliga exempel på hur människor utnyttjas." (https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/BJzO3w/andersson-avrader-fran-att-ge-till-tiggare-kan-bidra-till-manniskohan)
 
Först och främst är det skamligt att människor utnyttjas, men hur lukrativ tror hon att tiggarbranschen är egentligen? Jag gav nyligen min påse full med pantburkar och en brödpåse till en tiggare som ville ha mat, på vilket sätt skulle det vara något negativt? Och framförallt: hur skulle det kunna ses som att jag bidrar till att människohandel fortgår. Tiggaren i fråga kanske utnyttjas, men den lilla summan som hen får om dagen kommer knappast räcka för att en organisation ska anses lönsam. Det viktigaste för mig är dock att alltid hälsa på personen som sitter där och ibland kanske jag även skänker något, panten kändes rimlig då det gav människan en ursäkt (om vi tänker oss att det faktiskt är organiserat) att gå in i värmen under några minuter, det skulle jag ha uppskattat med tanke på hur kallt det varit de senaste dagarna. För mig handlar det om människan som sitter där och vilken tragisk bakgrund som får någon att sätta sig och beom hjälp.
 
Därför provoceras jag av Magdalena Anderssons uttalande. Hon försvarade det dessutom: "Det jag säger om tiggeri är ju faktiskt för att jag inte vill att människor ska riskera att utsättas för människohandel. Jag vill att man långsiktigt ska kunna skapa sig en bättre framtid för sig och sina barn, och det gör man aldrig genom att sitta på gatan i Sverige" (https://www.expressen.se/nyheter/magdalena-andersson-forsvarar-sitt-uttalande-om-tiggeri/). 
Jag kan hålla med henne i sak, men vad ska hända med människorna under tiden och hur vill hon lösa problemet?
 
Jag gillar inte att Socialdemokraterna använder en retorik som mer påminner om SD och andra högerkrafter. Det här är perfekt för dem, det ger SD en möjlighet att radikaliseras ytterligare och det ger deras sympatisörer en möjlighet att peka på Socialdemokraterna och säga: "titta, de snor SD:s retorik. Ser du nu att vi har haft rätt hela tiden."
 
För mig ska Socialdemokraterna alltid stå på de svagas sida, inte lika idealistiskt som MP och vänstern, utan mer rationellt. Men strävande efter att sätta människovärdet före pengavärdet. Har jag haft fel i den bilden av Socialdemokraterna? Min övertygelse är att det, förutom att vara förkastligt, dessutom är en strategisk dundertabbe att efterlikna SD. Socialdemokraterna skulle vinna mycket mer på att fortsätta stå upp för mångfald och öppenhet och inte falla för populismens kalla vindar.

Kommentarer

Kommentera