Opinionsblogg

SD:s riksdagslista

 

Igår kom Sverigedemokraterna med sin nya riksdagslista. Egentligen innehöll den inga större överraskningar, trots att det kan tyckas märkligt att en sådan som Oscar Sjöstedt fortfarande har förtroende efter skandalen som kom fram hösten 2016: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-skamtar-oscar-sjostedt-sd-grovt-om-judar, men dessa händelser har ju aldrig varit något som SD fäst någon större vikt vid. Att Kent Ekeroth inte fick förnyat förtroende kan ses som ett tecken på att SD nu är såpass öppet radikala att de inte behöver honom för att behålla sina mest extrema kärnväljare.

I övrigt känner jag igen flera namn från tiden då jag själv var aktiv i partiet och det dåvarande ungdomsförbundet. Utan att gå in på några detaljer så hade en av dem tagit fram ett spel för, ska vi kalla det ”festliga kvällar”. Det gick ut på att deltagarna i takt med att alkoholen flödade skulle slå tärningen och ta kort. På de kortet stod väldigt bisarra saker, det kunde vara saker som: ”gå till sängen och visa dina favoritställningar” eller ”bli piskad och be om mer”. Ett konkret exempel på rörelsens acceptans för sexism och kvinnoförnedring.

Under gårdagen slog det mig att om jag inte hade tagit mitt förnuft till fånga skulle jag förmodligen stått med på listan, huruvida jag kommit högt nog för att bli invald är mer tveksamt. Trots att jag har betydligt högre utbildningen än den genomsnittlige SD:aren så skulle jag förmodligen inte anses ”tillräckligt lojal och ideologiskt övertygad” för att vara någon av de främsta ens från länet. Däremot skulle jag haft goda chanser att komma in 2022 och innan dess även kunna försörja mig på politik. Det skulle såklart vara något av en dröm för en statsvetare. Med det sagt har jag aldrig någonsin ångrat att jag lämnat partiet, jag vill inte förknippas med dem och vill inte ha ett skit med dem att göra!

Låt mig avsluta med ett stycke från punkbandet Asta Kasks låt ”Vill inte vara med”:

En blågul patriot stöpt i mjöd och blot

En tvättäkta idiot

I din enfaldiga klubb där man sväljer rubb och stubb

Ser allt främmande som ett hot

Men jag vill inte vara med

Blir jag en sämre svensk för det

Ärligt talat så skiter jag i det

 

Kommentarer

Kommentera