Opinionsblogg

Timell och Virtanen frikänns, det betyder inte att de är oskyldiga!

 

Igår kom domen mot Martin Timell, han blev frikänd. Liksom Fredrik Virtanen, som här om veckan var med i Uppdrag Granskning. Ett program där han helt oemotsagd fick sitta och snyftande berätta hur jobbigt det varit för honom och hans familj. Cissi Wallin, som pekade ut honom som våldtäktsman, intervjuades förstås, men intervjun vinklades snarare så att HON framstod som boven i dramat för att hon på något sätt skulle haft fräckheten att anklaga Virtanen för våldtäkt. Hela intervjun finns att se på hennes Facebook-sida. Den är bättre än den som visades i TV, hon utvecklar väldigt trovärdigt varför hon väntade med anmälan, varför hon reagerade som hon gjorde efter våldtäkten, varför hon skrivit som hon gjort i SMS och hänvisade alltihop till psykologisk forskning som styrker hennes uppförande. Det här visar vilken enorm problematik som finns kring våldtäktsoffer, hur de hela tiden skuldbeläggs och ifrågasätts.

Vad Martin Timell beträffar friades han alltså, även om det sannolikt kommer överklagas känns det mest troligt att han kommer undan. Inte för att han, liksom Virtanen, har lyckats bevisa sin oskuld utan för att det inte finns tillräckliga bevis för en dom ska kunna fällas bortom allt rimligt tvivel, varav domstolen, i enighet med den svenska lagstiftningen hellre friar än fäller. Egentligen är jag av uppfattningen att det är en bra utgångpunkt, det måste vara fruktansvärt att bli oskyldigt dömd.

Men i de här fallen, när ord står mot ord, skulle jag personligen lyssna mer på offren, då de enligt mig är mer trovärdiga. Inte minst med tanke på att, det åtminstone i Timells fall, inte bara är en kvinna som beskyllt honom för hemskheter, om han kan trakassera kvinnor så är det väl inte orimligt att anta att han även kan gå ett steg längre?

Just på grund av bevisning kommer våldtäktsmän alltför ofta undan, såvida det inte är glasklara överfallsvåldtäkter med väldigt tydliga spår, men dessa fall är i sammanhanget ganska ovanliga. De flesta våldtäkter sker i hemmet, där antingen förövaren tvingar sin partner, eller efter en sen krogkväll. Eller för den delen som i Martin Timells fall, där han trycker sina fingrar i kvinnans underliv i en badtunna och skyller detta på att han försökt skydda henne från värmeaggregatet, låter det troligt? Hade det inte varit mer rimligt att bara säga ”akta aggregatet” och om det sett farligt ut, snarare trycka bort henne mot armar och axlar för att verkligen markera fara? Jag tror inte ett ögonblick på Timell.

Men vad ska krävas för bevisning? Att kvinnan på förhand riggar övervakningskameror och placerar ut dolda mikrofoner? Eller att under våldtäktsförsöket fiska fram en kamera för att filma det hela? Det är inte rimligt.

Jag vet ärligt talat inte hur lagstiftningen ska formas och vad som är rimliga straff. Men jag betraktar både Fredrik Virtanen och Martin Timell som våldtäktsmän. Det betyder dock inte att de förtjänar drev och att familjerna ska bli lidande, likväl vems fel är det i så fall, våldtäktsmännens eller deras offer? Jag hoppas att vi åtminstone slipper se dem som mediaprofiler i framtiden.

Kommentarer

#1 - sheryln

Hej, jag är den mest lyckliga personen på jordens sida, efter 6 månaders sorg och sorg utan att vara med den jag älskar, försökte jag allt mitt bästa för att jag ska göra min älskare lycklig men det verkar aldrig träna bra det var som att jag gör allt förgäves men allt tack går till Dr Ogundu för att komma att förändra alla mina bekymmer och sorg till glädje. jag kände den stora mannen när jag läste ett underbart vittnesbörd om Dr Ogundu hur han har hjälpt många människor på deras relationsproblem, jag läste en tidning när jag såg stora vittnesbörd, liksom min besvär då bestämde jag mig för att inte slösa bort tiden eftersom jag har missade min älskare så mycket jag bestämde mig för att kontakta honom och dela allt mitt problem med honom som han berättade för mig att inte oroa sig för att han försäkrar mig om att inom 48 timmar allt skulle bli sorterat ut jag trodde Dr Ogundu så mycket på grund av hur han har varit hjälpa många människor, min pojkvän som lämnade mig för gott plötsligt svarade min text och skickade tillbaka mina samtal och bad mig att tacka honom, jag var så glad, är så tacksam mot Dr Ogundu för vad han har gjort för mig och jag lovar att vittna om hans godhet hela mitt liv. Om du passerar samma problem eller något slags problem kontaktar du den här fantastiska mannen på sin e-postadress: [email protected]

1. Få din älskare eller man tillbaka
2 Lotteri stavning
3 Om du inte kan uppfylla din partner
4 viktminskning stavning
5 Skilsmässa stavning
6 marknadsföring i kontor
7 Få pengarna tillbaka
8 Graviditet stava för att bli gravid baby
9 kärleksspell
10 äktenskapsengagemang och så många fler
11 Pengar stava / lycka till stavning

Kommentera