Opinionsblogg

Det är pinsamt att Björn Söder är andre vice talman

Björn Söder är i hetluften igen, efter att återigen ha uttryckt att judar inte är svenskar. Detta skedde i en debatt med Annie Lööf i riksdagen där de kom in på en diskussion om svenskhet. Söder var inte bara lika rasistisk som vanligt han var dessutom efteråt fräck nog att gå in på Centerpartiets Facebook-sida och skriva följande: ”Annie Lööf förringar judars och samers ställning i Sverige när hon indirekt hävdar att de är svenskar. Dessa grupper har minoritetsställning i Sverige just för att de inte är svenskar”. Han har alltså mage att beskylla de personer som förespråkar minoriteters rättigheter för att göra det motsatta och att Söder själv och hans parti är de som verkligen värnar minoriteters rättigheter, det är fruktansvärt osmakligt.
 
SD som parti vill avskaffa diskrimineringsombudsmannen, utan att ersätta den med något annat, de vill utöka lagen om hets mot folkgrupp så att den även inkluderar "svenskar". Konsekvensen blir således att de tar bort varenda minoritetsskydd som finns i lagen. Söder själv har flera hemska uttalanden på sitt samvete, bland annat uttryckte han sig så här: "Vad är det som säger att normaliseringen slutar med att HBT-personer normaliseras, varför inte personer som begår tidelag eller pedofili. Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig vara det." Det är verkligen sjukt att säga en sådan sak, men det är de värderingarna som SD har. Hur han bemöter detta kan ses i det här klippet: https://www.youtube.com/watch?v=zgtIw3Bu4hY. 
 
Jag kommer ihåg hur jobbigt jag tyckte att det var att företräda Sverigedemokraterna och hela tiden behöva svara på frågor om dessa idiotiska och oförsvarbara uttalanden som hela tiden kom från partiets företrädare, såväl bland gräsrötter som bland högt uppsatta. Första gången jag kan minnas att Söder hamnade i blåsväder beträffande sin absurda syn på judar och samer var i slutet av 2014, VLT ringde mig för att fråga vad jag tyckte och jag minns att min första tanke var "nej, vad har han nu sagt?" Jag hade inte läst artikeln om Björn Söder utan bara sett en rubrik i sociala medier, men då jag var less på alla hans uttalanden orkade jag inte läsa vad han sagt. Jag hade redan lärt mig vad han gick för. 
 
Men att vi har en andre vice talman med sådana här värderingar är inget annat än en skandal, han måste bort och SD:s inflytande i Sveriges riksdag måste sänkas, så enkelt är det!

Kommentarer

Kommentera