Opinionsblogg

Skandalen i Almedalen

 
Almedalsveckan är igång och gissningsvis var det otacksamt för Jan Björklund att hålla sitt tal samma dag som Sverige spelade åttondelsfinal mot Schweiz. Men det här inlägget handlar inte om att analysera den svenska politikens Mecka, det handlar om en skandal som saknar motstycke i veckans historia.
 
Jag syftar såklart på att kräken i NMR fått polistillstånd hela veckan och att RFSL därför valt att ställa in på grund av hotbilden. Det är helt rätt, nazisters illdåd mot sexuella minoriteter gör att det vore vansinne av HBTQ+personer att befinna sig i närheten av dem. Dock är det inget annat än skandal att nazisterna har fått tillstånd. Demokrati, yttrandefrihet och det polisiära rättsamhället ska skydda befolkningen och värna om våra rättigheter. De ska inte främja nazistiska organisationer, tvärtom. Nu är jag inte ute efter att hänga en enskild polisman som utfärdat tillståndet, däremot så måste lagstiftningen bli tydligare.
 
Demokratin och yttrandefriheten ska inte gälla de som vill avskaffa den, jag förstår inte hur det kan vara så svårt? Nazister är Jordens avskum, ärligt talat förstår jag inte hur de överhuvudtaget kan ha hjärta och hjärna, det känns snarare mer rimligt att de håller sig vid liv av ren ondska. Länder som Tyskland och Finland har redan förbjudit dessa organisationer, att inte vi redan gjort det är skamligt. Jag förväntar mig att någon partiledare kommer lyfta det! Inte Åkesson dock, han är den ende riktiga vinnaren på att NMR är på plats, trots att han har blodet från nazisternas offer på sina egna fingrar utan att själv begripa det.

Kommentarer

Kommentera