Opinionsblogg

Ignorera inte en situation där du ser någon bli kränkt!

Häromdagen var jag nere på stan för att besöka min favoritbutik och köpa lite god dryck till kvällen. Jag kom ut och fick genast höra en fullgubbe säga åt några killar, som inte ens såg ut att ha fyllt tio, att ”åka hem till sina hemländer”. Jag tände till direkt (vadå hemländer, de kan mycket väl vara födda här, var ska de ta vägen?) och gick fram till gubben och gav honom en tillrättavisning, försökte förklara för honom att det inte är acceptabelt att säga sådana saker. Hans invändning var att ”de jävlades med honom.” Men herregud, det är ju bara småpojkar nog borde en vuxen människa kunna bortse från vad de har för sig och framförallt inte vilja inskränka deras rättigheter. Det finns säkert många tragiska anledningar till gubbens situation, men det är inte som en licens som ger honom rätt att bete sig hur som helst. 

Poängen med att säga ifrån till gubben var inte främst riktat mot honom, utan till barnen. Killarna såg lite skärrade ut, jag vände mig till dem innan jag gick vidare och sade åt dem att inte ta åt sig av vad gubben sagt. En tackade, en annan sträckte ut sin hand för att skaka min. Det är viktigt att barn får se att någon som ser ”typiskt svensk” ut ställer sig på deras sida, bryr sig om deras rättigheter och tycker att de har lika mycket rätt att bo i Sverige oavsett var de eller deras föräldrar är födda. Det motverkar risken att de växer upp med en känsla av att vara utanför och ovälkomna.

Jag har alltid tyckt om barn så det berörde mig väldigt illa att se gubben kränka dem, inte för att jag tycker att han ska kränka någon annan heller för den delen. En och annan skulle säkert nu säga ”vadå, du har ju varit SD:are...” Ja, och det finns en anledning till att jag inte längre är det, jag skulle aldrig någonsin ha sagt så till andra människor, framförallt inte till barn. Dessutom kan jag tycka att jag, med min bakgrund, har ett extra ansvar att stå upp för mänskliga rättigheter.

Jag tror inte att jag räddade världen och dödade rasismen i Sverige den där dagen. Men vi kan alla göra något, om vi hjälps åt kanske vi kan bygga upp ett bättre samhälle med ökad tolerans och öppenhet!

Kommentarer

Kommentera