Opinionsblogg

Fick jag ändra en sak i livet

 

Ibland får jag frågan om jag ångrar mitt tidigare partival. Jag hade inte bloggat här om jag inte gjort det och jag är väl medveten om att jag gjorde bort mig, så det är klart jag ångrar mig, men frågan är givetvis relevant att ställa. Likväl försöker jag inte tänka i termer av att jag ångrar mig, jag kan inte ändra det förflutna och därför skulle det bara kännas som ett ångestladdat ältande att hela tiden tänka att jag ångrar mig. Istället försöker jag använda mina erfarenheter som en ledstjärna för att numera fatta rationella beslut och kanske även kunna hjälpa andra att inte gå samma tråkiga väg som jag. För att citera babianen Rafiki i Lejonkungen om att möta det förflutna: ”Det kan göra ont, men som jag ser det kan du antingen rymma från det, eller lära av det.”

Fick jag leva om mitt liv skulle jag aldrig gått samma väg igen (det är väl att ångra sig?), men ingen varelse får födas mer än en gång och därför försöker jag att inte tänka i de banorna. Istället försöker jag möta mitt förflutna för att fundera över varför det gick som det gick och berätta om det. Dock kommer det alltid finnas spår av misstänksamhet mot mig och därför väljer jag mina tillfällen, det tar så lång tid att förklara min resa för att folk ska förstå hela sammanhanget. Därför brukar jag inte berätta om min bakgrund för nya människor jag träffar om det går att undvika, någonstans måste jag väl även få chansen att slippa bära min skuld som en ryggsäck.

Detta kan leda till intressanta situationer, då människor jag känt ett tag får veta att jag varit med i SD: ”men, du pratar ju så föraktfullt om dem…?” Jag har inget att dölja och därför har jag inga svårigheter att berätta min historia, men det tar sin lilla tid och innefattar väsentliga delar av min uppväxt och kräver även att åhöraren kan förstå hur mina dåvarande upplevelser kan appliceras på denna. Det tar väldigt lång tid att förklara och vissa, ganska få dock, köper ändå inte min berättelse och då ids jag inte slösa bort min tid. Men självklart förklarar jag för de som vill veta.

Kommentarer

Kommentera