Opinionsblogg

Självutnämnda experter i förhållande till SD

 

En typ av människor jag kommit att förakta är självutnämnda experter, människor som tror sig kunna utföra alla andras uppgifter bättre än de själva, som talar om för dig vad du borde äta till lunch och som har åsikter om allt utan att själva besitta kunskapen överhuvudtaget. Jag råkade exempelvis ut för det på min praktikplats, där jag jobbar med en utredning om valdeltagandet, varav en ny praktikant fråm en yrkeshögskola som arbetar med något helt annat ska sitta och berätta för mig av vikten att jag avgränsar mig och att vara noggrann med en röd tråd. Utöver det kommenterar han gärna sport och supporterbeteende och vad jag äter, detta trots att han inte kan någonting. Egentligen borde jag bara skratta åt honom, men jag kan inte låta bli att provoceras. (Jag misstänker starkt att han är sverigedemokrat, av skäl som jag inte vill gå in på just nu.)

Jag har inga som helst problem med att bli motsagd eller få ”goda” råd om personen vet vad hen pratar om, men människor som försöker förverkliga sig själva genom att tala om för alla andra hur de ska göra föraktar jag bara.

Jag tror att alla känner någon som passar in i den här beskrivningen, men jag misstänker att de är överrepresenterade inom extrema rörelser såsom SD. Jag hade med liknande personer att göra inom min tid i den rörelsen, typer som har dålig självkänsla och trycker ner andra för att själva känna sig bättre än vad de är. Visst det är tråkigt om människor inte tror på sig själva, men att ha dåligt självförtroende är inte som en licens som ger en rätt agera översittare och nedvärdera andra människor.

För att lyfta ett sidospår som jag tror kommer göra inlägget mer intressant är det lite lustiga är att jag lyfte det här ämnet på Twitter och den enda som ”gillade” var den högt uppsatta sverigedemokraten Paula Bieler. Först blev jag förvånad och arg på mig själv, jag har gett mig fan på att alla SD:are ska hata mig för att jag öppet motverkar dem och försöker trycka på partiets (många) ömma punkter. Därför vill jag inte att de ska ”gilla” mina inlägg, av princip vill inte att de ska gilla samma saker som jag. Mina principer ruckar jag inte på, tydligen kritiserar jag inte partiet tillräckligt!

Frågan är hur det ska tolkas; ville hon markera att hon menar att jag själv är en självutnämnd expert? Känner hon igen sig i att många inom SD är självgoda pajaser? Jag förstår mig inte på henne, hon skulle bara veta hur mycket folk snackar skit om henne i lokala partidistrikt för att hon är öppen HBTQIA-person och har judiskt påbrå. Partitoppen lyfter bara fram henne för att framstå som mer rumsrena, förstår hon inte det? Är det viktigare för henne att angripa nyanlända än att värna om sina egna rättigheter? Efter min TV-intervju för närmare tre år sedan sade hon till SVT att hon skulle kontakta mig för att få veta mer om min problembeskrivning, det gjorde hon inte:

”Hon säger till SVT att hon kommer att ta kontakt med Jesper för att höra vad han kan styrka i sina påstående om vilka personer det handlar om.

– ’Vi ser väldigt allvarligt på det som har hänt, och han kanske har haft otur att han har hamnat i de kretsar där det är mer vanligt med sådant här,’ säger Paula Bieler.” (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/han-kritiserar-sd-efter-sitt-avhopp)

Kommentarer

Kommentera