Opinionsblogg

Hjärnskakningar i ishockey

 

Ni som läser sportnyheterna vet att det i söndags skedde ett brutalt överfall då Bodens Albin Eklund sänkte Västerås Niclas Lehmann med en tackling som kom från ”blindside” och träffade rakt i huvudet. Resultatet blev hjärnskakning, käkfraktur, utslagen tand och förmodligen borta resten av säsongen. Ni som läser mina inlägg vet att jag följer VIK Hockey och därför givetvis blev väldigt illa berörd, inte för att vi förlorat vår passningskung i ett kritiskt läge av säsongen, utan för hans hälsa. En sådan tackling kan ge men för livet!

Debatten om hjärnskakningar i svensk ishockey tog fart i november 2011 då Linköpings Sebastian Karlsson gav Frölundas Magnus Kahnberg en minst lika gräslig armbågstackling. (https://www.youtube.com/watch?v=43T0zrrsqwo&t=15s) I januari 2014 tvingades AIK:s unge Fredric Anderberg lägga av efter en tackling i huvudet av Anton Hedman. (https://www.youtube.com/watch?v=Ucs2JJb3D78)

Listan kan göras lång på antalet hjärnskakningar och det är ett allvarligt problem. Det märkliga är att det tacklas mer i NHL, men de har mycket lägre förekommande av hjärnskakningar. Det handlar om respekt mot sina motståndare, att vid ett tacklingstillfälle tänka: ”nu kan jag vinna pucken” och inte ”nu ska jag knocka honom”. För att återgå till tacklingen på Lehmann är det ett konkret exempel. Eklund har spelat en handfull matcher och är inte en bra spelare, ändå spelar tränarna honom i första bytet, av det enkla skälet att de vill ”plocka bort” en av våra bästa spelare. Tydligen hade Boden, då lagen möttes tidigare, beskyllt Lehmann för filmning efter att han fått ett slag med klubban. Slaget var så hårt att benskyddet gick sönder… Dessutom hade samma Eklund kört över Piteås målvakt och gett honom en hjärnskakning inte ens en vecka tidigare, en situation som vi starkt kan misstänka var en order av Bodens tränare: http://www.pt.se/sport/ljudinspelningen-avslojar-hamnd-bakom-attacken-10777820.aspx Definitionen av att inte visa respekt och för den delen; vill man verkligen vinna efter att medvetet ha skadat motståndare?

På tal om respekt så ska vi inte ens tala om Boden ”supportrarna” som stod och skanderade ”filmare” medan Lehmann låg utslagen i en pöl av blod. Det är så skamligt uselt.

Jag tror tyvärr inte att det är en slump att just ishockeyn är den som är drabbad av dessa förfärliga händelser, trots att det finns många sporter som i grunden är mycket tuffare. Det finns utpräglade manlighetsnormer såväl inom lagen som på läktarna (framförallt på läktarna), en idé om att män ska ”mäta sina krafter” och ”visa vem som är starkast”. Det finns några råskinn på isen som börjar gruffa, ståplatsläktarna blir provocerade och så blir stämningen allmänt aggressiv. Det här är givetvis bara en del av ett stort problem, men ska vi komma till bukt med hjärnskakningar så måste vi se till vilka bakomliggande faktorer som kan ligga till grund för att de ska fatta så vansinniga beslut som riskerar att ge deras motståndare men för livet.

Kommentarer

#1 - THERESA WILLIAMS

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

Kommentera