Opinionsblogg

All you fascists are bound to lose

 
1942 skrev den amerikanske musikern Woody Guthrie låten "All you fascists are bound to lose", även om jag personligen mer tänker på Billy Braggs version som kom på 90-talet. Hur som helst när extrema rörelser runt om i Europa och världen mobiliseras och deras sympatisörer ökar i antal samtidigt som de högljutt gapar ut sina miserabla åsikter och det verkar som att de bara kommer sprida sig som en epidemi, då tänker jag på uttrycket som myntades mitt under ett brinnande världskrig då nazisterna hade övertaget och läget föreföll hopplöst. Som bekant vände striderna, nazisterna besegrades och deras ledare sköt sig i en bunker i Berlin 1945. Fascisterna kommer alltid förlora till slut, det viktiga är att de stoppas innan de hinner ställa till katastrofer. 
 
Nu är det givetvis inte fullt så illa som under 30-40-talen, men visst är det oroväckande att se hatet spridas och ges allt större acceptans. Förra veckan har det gått tre år sedan jag publicerade mitt uppmärksammade blogginlägg och aktivt började motverka Sverigedemokraterna. Jag har visserligen aldrig tolererat nazism och jag tror heller aldrig att någon som känt mig betraktat mig som rasist, likväl går det inte att komma ifrån att jag var delaktig i att legitimera ett parti med rötter i nazismen och med rasistiska värderingar. Den skulden är svårbetalad. 
 
Jag vill inget hellre än att glömma att jag varit med i SD, det är en del av mitt liv som jag lämnat bakom mig och som jag inte alltid vill behöva bära med mig. Likväl kände jag ett styng av dåligt samvete när min kollega över en fika sade "du kan ju inte gjort många misstag" i tron att jag är, och alltid har varit, så ordentlig som jag vill ge sken av. Jag valde att inte berätta hela sanningen, en vacker dag kanske tiden är inne. Likväl måste jag väl även få gå vidare? Få visa vem jag är idag utan att behöva förklara vem jag varit? Dessutom var jag inte ond, jag var jävligt naiv och såg inte konsekvenserna av vad jag gjorde. I slutändan är det jag som lidit mest över mina misstag, men den som är utan skuld kan ju första stenen...
 
Hur som helst kommer fascister (oavsett om de heter Hitler eller Stalin) alltid förlora, de totalitära regimernas tid är förbi. Demokratin är här för att stanna och även om extremisterna är starkare än på många år, så är jag övertygad om att de kommer falla tillbaka igen, låt oss tillsammans se till att det sker innan de lyckats ställa till alltför mycket elände. All you fascists are bound to lose!

Kommentarer

Kommentera