Opinionsblogg

Åkessons pinsamma sågning av P3

 
Igår gästade Jimmie Åkesson Morgonpasset i P3 liksom de andra partiledarna gjort, före intervjun gjordes en politisk satir av Åkesson, precis som programmet gjort med de andra. Åkesson blev då så kränkt att han kallade kanalen "skitkanal" och att han "skulle lägga ner den om han kunde". Det var vad vi kan kalla en överreaktion som väl visar SD:s förakt för Public Service, men också deras oförmåga att skratta åt sig själva och bristen på självinsikt.
 
Det lite komiska är att jag också, i ärlighetens namn, har kallat P3 skit. Jag blev väl kränkt när de gjorde en dålig parodi på Erik Niva och inte hade koll på att han är vegetarian (Carpe fucking diem hette programet vill jag minnas). Jag tycker inte att P3 är underhållande och har inget intresse av att lyssna på Morgonpasset om de inte har med någon intressant gäst. Jag kan rent av säga att satiren på Åkesson var nästan lika pinsamt dålig som hans reaktion på den. Överhuvudtaget har den politiska satiren inför valet varit beklämmande, jag syftar framförallt på Parlamentets Valspecia, det var en timme av mitt liv som jag aldrig får tillbaka. Det känns som att svensk komedi har mjölkat ur alla politiska skämt, det är samma koncept som för 10, 15, 20 år sedan. De enda som förstått det och verkligen gör bra grejer är Grotesco, deras musikal om flyktingkrisen är det bästa som gjorts i modern tid.
 
Med det sagt är Jimmie Åkesson partiledare för ett parti som kan bli näst störst efter valet. I det läget är det beklämmande att reagera som Åkesson gjorde, det hade varit mer rimligt om han helt enkelt bara småskrattade åt den dåliga satiren. Men vita kränkta män är ju tydligen vår tids nya religiösa sekt.
 
Kommer det här påverka valet? Mycket tveksamt, de som gillar SD kommer ställa sig på Åkessons sida, vi andra kommer bekymra oss över partiets syn på mediers opartiskhet. Men jag tror knappast att någon kommer ändra uppfattning. 
 

Kommentarer

Kommentera