Opinionsblogg

Valet kommer bli en nagelbitare

 
Igår skrev Expressen en artikel om den senaste opinionsundersökningen från SvD/Sifo (https://www.expressen.se/nyheter/undersokning-sd-valjare-stannar-trots-nya-partiet/). Nu ska opionionsmätningar alltid tas med en nypa salt, men de kan visa vissa tendenser. Här framgår bland annat AfS inte plockat några väljare från SD, vilket är intressant med tanke på att de nyligen slog sig för bröstet efter att de skulle ha fått 2 % i en annan undersökning. Det kanske de fick, men frågan är vad det var för undersökning, dessa partier brukar vara ovanligt finurliga på att vinkla saker till sin egen fördel på de mest bisarra sätt. Nu landar de bland "övriga" på 3,5, men då utgör FI 2,6 av de procentenheterna.
 
Det här bekräftar bara vad många av oss redan gissat: AfS kommer bara ta de sverigedemokrater som anser att SD är för mesiga och den gruppen är trots allt tämligen begränsad. Dock lyfte statsvetaren vid Göteborgs Universitet Henrik Ekengren Oscarsson en aspekt som likväl kan göra det nya partiet problematiskt: de kan ge SD ökad legitimitet som potentiell samarbetspartner, då både M och KD kan se att SD tydligen blir av med sina öppet radikala företrädare. Fast det intressanta är att KD åker ur i den här undersökningen då de landar på blott 3,1%. Det är ingen överraskning då SD tar merparten av deras väljare, på många sätt kan jag betrakta dem som samma parti. Utpräglat konservativa som förmodligen skulle vilja införa söndagsskola med skamvrå och dumstrut om de fick bestämma.
 
För egen del upplever jag att både Moderaterna och Kristdemokraterna bara väntar på rätt tillfälle innan de öppet söker SD och kanske kan AfS påskynda den utvecklingen. Det vore sannerligen inte önskvärt. Visserligen kommer Alternativ för Sverige gapa om att Sverigedemokraterna i så fall sätter sig i knäet på PK-eliten, men det är väldigt få som är fullt så enkelspåriga i SD:s medlemskår att de inte ser fördelarna med att samarbeta och kanske rent av bilda regering. Jag vet att det finns många sympatiska människor som röstar på Moderaterna (kanske KD också), men jag skulle verkligen vilja be er som gillar M att tänka två gånger innan ni går till valurnan i september. Sverige har varit förskonade från partier som SD i regeringen, men det är unikt i Norden och i flera länder ute i Europa och det som länderna har gemensamt är att dessa partier alltid blir borgerliga stödpartier, det är inte en slump. Men om KD åker ur förlorar denna bruna högerallians viktiga procent i regeringsfrågan.
 
Avslutningsvis landade FI alltså på 2,6 % i undersökningen. Det är inte orimligt att de faktiskt lyckas ta sig in i riksdagen efter valet i september, men i så fall tror jag att det blir på bekostnad av MP. Miljöpartiet har länge legat precis vid gränsen och nu fick de 4,1 %, det finns nog inte plats för båda eftersom MP försökt att profilera sig som feminister och för en gränsfri värld. Det har inte gått något vidare, även om det inte bara är deras fel då läget varit otacksamt. Valet i september kommer bli en rysare, eller för att använda en sportklyscha, en nagelbitare.Jag hoppas, i det här läget, på en mittenkorrelation där S+MP+C+L försöker bilda regering. Det vore sannerligen inte optimalt, men ett samhälle jag kan leva med och bättre än alternativet att låta högervindarna blåsa sönder landet.

Kommentarer

#1 - jessica

Hej, är här inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska verk, email: [[email protected]] jag blev förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakten med mig och jag gav alla de föremål han behövde för stavningen och nu är glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: [[email protected]] om du står inför någon form av problem
1. Få din älskare eller man tillbaka
2. Pengar stava / lycka till stavning
3. Om du vill stoppa din skilsmässa
4. Skyddsspel
5. Få jobbstavning
6. Kampanjer
7. Få pengarna tillbaka.
8. viktminskning stavning
9. Kärlekstavning
10. Om du vill tillfredsställa din partner / botemedel för svag erektion
11. Graviditetsstavning

Kommentera