Opinionsblogg

"Älska" ett politiskt parti

 
Ibland ser och hör jag människor säga sig "älska" sitt politiska parti. Jag har hört SD:are uttrycka sig så, men även en vänsterpartist.Jag frågar mig dock om det är sunt att "älska" ett politiskt parti och undrar faktiskt hur det är möjligt. Jag förstår såklart att människor som är engagerade och har något de brinner för också kan få känslor för partiet som lyfter just de saker som är viktiga på individen. Men handlar det inte snarare om älska ideologin eller visionen? Till exempel kan jag tänka mig att miljöpartister älskar miljön, socialdemokrater älskar välfärden, FI:are älskar feminism, SD älskar "svenskhet", etc. Men det är väl inte detsamma som att älska ett parti.
 
Nu handlar säkert mycket om hur vi definierar uttrycket "älska", men personligen är jag mycket återhållsam med det ordet och använder det inte om jag inte verkligen menar det. För att återgå till sakfrågan tror jag att risken är att människor som "älskar" ett parti förblindar sig på dess brister och därför bryr sig mer om själva partiet än frågor och ställningstaganden. Jag är redan av uppfattningen att det är ett alltför omfattande tunnelseende i politiken och den som "älskar" ett parti borde därför också riskera att underblåsa denna inskränkhet, att sätta större värde på partiet, dess storlek och dylikt än vad som faktiskt är viktigast för sakfrågan.
 
När jag var med i SD undvek jag noga att uttrycka det som att jag skulle älska partiet, kanske beror det på att jag inte passade in i partiet. Men jag tror ändå det är viktigt att ha en viss distans till sitt parti. Vad tror du? Är det möjligt att älska ett politiskt parti?

Kommentarer

Kommentera