Opinionsblogg

Dödsstraff är ett omodernt och förkastligt hyckleri

 

Jag fortsätter på temat att slå in dörrar som redan borde vara öppna, men som inte är det för alla. Dödsstraff har inte förekommit i Sverige på över hundra år, men det används i flera andra länder, varav det mest kända exemplet förmodligen är USA. Landet som starkt influerar andra länder i vår del av världen utan att jag begriper varför. Jag såg en SVT dokumentär ”Dödstraffets offer” som utspelar sig i Texas, i övrigt är Carina Bergfeldts bok ”7 dagar kvar att leva” bästa sättet att förstå sammanhanget. Hur som helst var dokumentären intressant och jag anser även att den är väsentlig i Sverige, även om vi inte använder dödsstraff så finns det många som förespråkar det. Det är mestadels SD-sympatisörer som vill införa detta, men de är som bekant ganska många i dessa dagar. Jag har själv fått erfara hur deras medlemmar argumenterar för dödsstraff, därav känns det väsentligt att beröra ämnet trots att det inte förekommer i Sverige, jag hoppas det fortsätter så.

Det finns bevisligen hemska människor på Jorden som kan göra vidriga brott av en sådan avsaknad av empati att håret reser sig i nacken av obehag. Men jag skulle inte ens låta avrätta en fullblodspsykopat, det är inte rimligt att döda människor för att de är psykiskt sjuka. Den tidigare nämnda dokumentären berättade bland annat om hur två unga killar på 19 och 20 år, dömdes till döden för att de sköt tre personer, en av dessa dog och en av dem våldtogs. Brottet är avskyvärt och kan inte nog förkastas, de förtjänar att straffas hårt, men de förtjänar inte att dö. Att begå den här typen av brott skulle förmodligen plåga dem oavsett straff, de var trots allt unga och skulle ha en stor del av livet på sig att förstå hur fel de handlat, de skulle rent av kunna komma ut ur fängelset som nya människor. Att avrätta dem hjälper ingen, det är bara hyckleri: ”det är fel att döda, därför dödar vi.”

Jag gissar att förespråkare skulle säga: ”men tänk om du eller någon av dina nära råkade ut för ett brott som det ovannämnda, skulle du inte vilja döda dem då?” Det är fullt möjligt att jag skulle tänka så, men det är inte min sak att avgöra vad som vore ett rimligt straff. Det är därför det finns en rättsstat och jag har inte rätt att ta saken i egna händer, då är ju inte jag bättre än de brutala brottslingar som jag själv föraktar. Jag önskar inte livet ur någon, jag vill bara att de som utgör ett hot mot samhället är väl omhändertagna och befinner sig på tryggt avstånd från mig och mina anhöriga.

För att vara konkret så sparar inte samhället pengar på dödsstraff, avrättningar kostar mer än folk tror. Det har ingen som helst avskräckande effekt, dvs folk begår inte mindre brott för att de vet att de kan mördas för det. Dessutom kommer de rättssamhällen som använder sig av dödstraff ofrånkomligen att avrätta en del som är oskyldigt dömda och då är det ganska svårt att rätt till felet. Sedan kan vi även tänka på anhöriga, förtjänar de att bli av med en närstående? Det är som att straffa dem för vad vederbörande gjort.

Dödsstraff hör inte hemma i civiliserade samhällen, att det finns en hel del människor som förespråkar detta är faktiskt skrämmande. Jag misstänker starkt att SD skulle införa detta om de fick egen majoritet. Den risken är tack och lov fortfarande avlägsen, men det är ändå väsentligt att fundera över vilka åtgärder de skulle genomföra om de fick chansen, framförallt när det är dags att gå till valurnan.

Kommentarer

Kommentera