Opinionsblogg

Därför bloggar och föreläser jag

 

Jag satt och spekulerade här om dagen och kom plötsligt till insikt med att jag nu har ägnat längre tid åt att motverka Sverigedemokraterna än jag var aktiv i partiet, tiden går fort. Jag blev aktiv våren 2013 och var med till våren 2015, drygt två år, då var visserligen ett halvår bara en transportsträcka då jag mer eller mindre bestämt mig för att hoppa av. Jag började motarbeta SD sommaren/hösten (beroende på hur man räknar) 2015 och gör det än idag. Det började med ett blogginlägg, från början tänkt som en artikel att skickas till lokalpressen, men texten var alldeles för lång. Därefter fick jag förfrågan om att föreläsa för SSU Västerås, vilket spridde sig vidare till andra politiska organisationer och så småningom fackförbund. Jag fick också förfrågan att börja blogga här och så har det rullat på. Frågan som är intressant att ställa är: Varför gör jag det här?

Vissa strömningar inom SD tycks misstänka att jag från början bara var ute efter att infiltrera partiet och dåvarande ungdomsförbundet, tro mig ingen hade varit gladare än jag om så vore fallet, men det vore inte sanningsenligt. Dock började jag sista månaderna att verkligen mer noggrant observera och reflektera över vad som i själva verket sades inom partiet för att jag hade en idé om att publicera en text om mina upplevelser, så lite infiltrering kan vi väl kalla det. Men tyvärr var det inte tanken från början.

Vad jag däremot vill är att berätta, för alla som vill höra på, hur Sverigedemokraterna faktiskt ser ut inifrån, det är en information som är svårtillgänglig och som jag gärna vill förmedla. Även om partiet omsätter väldigt många företrädare så är strukturen densamma. Dessutom har jag ganska mycket åsikter och är väldigt samhällsintresserad så det är kul att ha möjligheten att prata och skriva av mig lite. Jag bad också om ursäkt när jag lämnade SD och att jag idag väljer att aktivt motarbeta partiet är ett sätt för mig att visa att jag är uppriktigt ledsen över mitt partival och vill kompensera för vad jag gjort.

Jag vill även ge en beskrivning av hur vissa unga människor kan komma att tilltalas av extrema åsikter. Jag hoppas dels kunna ge en förståelse för omgivningen, men också visa människor som är en del av extrema rörelser att det är ok att hoppa av. Jag var själv väldigt orolig för hur jag skulle tas emot av människor utanför SD, att jag skulle bli portad i både himlen och helvetet, men människor är oftast väldigt öppna och välkomnar de som valt att lämna sina synder bakom sig. Det var någon som sade till mig: ”Man får göra fel, så länge man kan erkänna att man gjort fel och kan ändra sig.” Och som Ingvar Hirdwall (känd som grannen i Beck) sade i August Strindbergs pjäs Gustav III: ”Vanlig mänsklighet bjuder att man icke påbördar den om avtjänat sitt straff hans forna förseelser.”

Det finns alltid de som inte kommer gilla mig och som kommer vara misstänksamma mot mig, frid över deras sinnen, vill jag vara omtyckt av alla får jag sitta tyst och stilla inne i min lägenhet resten av livet (men då är det väl någon som stör sig på det också.) Jag gör det som känns bra för mig.

Kommentarer

Kommentera