Opinionsblogg

Religionen i samhället

 

I måndags var det dags igen- ett terrordåd inträffade, den här gången i Manchester. En sådan här fruktansvärd händelse lockar fram det bästa hos vissa människor, precis som efter dåden i Stockholm och Dortmund riktades ett massivt stöd till Manchester och folk öppnade sina hem för totalt okända människor. Men det drar även fram det sämsta hos andra människor, på sociala medier trendade Tommy Robinson, English Defence Leagues ledare (för dig som inte känner till EDL, se det här avsnittet av Uppdrag granskning: https://www.youtube.com/watch?v=9JUP3LocTWI). Jag blev även blockad av en anonym West Ham-supporter på Twittet, efter att jag tillrättavisat honom för att han, i svensk översättning, skrev något i stil med att han ”hatar muslimer och att islam är en genomrutten religion.” (Jag har rapporterat honom.)

Med anledning av detta vill jag resonera lite kring religionens roll i dagens samhälle. Det råder förmodligen inget tvivel om att den var avsevärt mycket mer betydande förr på exempelvis medeltiden då människor inte blev äldre än runt 30 och barnadödligheten var hårresande och människorna var beroende av en lyckad skörd för att överleva. Det är ganska förståeligt att de satte sin tilltro till att en Gud styrde allt och de fick säkert tröst i att de som avled fick komma till himmelriket. Framförallt med tanke på att de inte visste hur Jorden ser ut och hur solen påverkar och allt annat som vetenskapen kommit fram till senare är det ganska förståeligt att folk satte sin tilltro till religionen.

Idag är de flesta mer sekulariserade och även de troende är ofta mer nyanserade och öppna inför vetenskapliga fakta mot vad som var fallet tidigare. Likväl spelar religionen roll även idag, högtider som jul, påsk eller, som imorgon, Kristi himmelfärdsdag, är exempel på detta, våra vanligaste svordomar är religiösa, för att inte tala om att vi ser spår av budorden, som Gud ska ha gett till Moses på tavlor av sten, i dagens lagar. Det finns också knarkare och alkoholister som slutar med sitt missbruk och fyller tomrummet som uppstår med religion.

För att återgå till hur människor beskyller muslimer, så är det helt bisarrt. Fundera till exempel på hur många terrordåd som förekommer i förhållande till antalet muslimer i Europa. När jag pendlade till skolan hände det att jag åkte tåg med en muslim och han berättade hur han försökte använda sin tro till att undvika att ljuga och vara god och respektfull mot andra människor. Skulle han vara en potentiell terrorist? Aldrig!

Exemplet från Twitter som jag nämnde i början gjorde mig särskilt ont eftersom jag är av uppfattningen att fotboll ska vara öppen för alla och därför blir jag oerhört ledsen och arg när en ”supporter” till mitt lag hetsar mot muslimer. Jag hoppas att han inte firade när muslimen Feghouli gjorde mål för West Ham i söndags. Varför ska han spela och göra det bra för en person som inte respekterar hans tro och som misstänkliggör honom?

Men det finns också bra människor. En engelsk muslim (gissa vilket lag han håller på) lade upp en skärmdump från sitt kommentatorsfält på Facebook och meddelade hur rörd han blev. Jag vill att alla muslimer tar åt sig av följande:

”Det finns jättemånga människor som förenas av omtanke och förståelse och som vet att det här är en ondskefull handling till följd av desperation och galenskap och som INTE har att göra med sann tro. Låt inte dessa idioter för en sekund få dig att tro att du är fienden. Jag gick i skolan med dig, du är en del av mitt folk, du är en del av min gemenskap, du är en del av mitt samhälle, lika mycket som någon annan i landet. Glöm inte det!

Kommentarer

Kommentera