Opinionsblogg

Jomshof säger vad andra SD:are tycker

 Inom SD är det en tämligen allmänt vedertagen uppfattning att de säger vad alla andra tänker. I dagarna har det uppkommit att en av partiets främsta företrädare Richard Jomshof (jag hälsade på honom i Almedalen för ett par år sedan, men känner honom inte) uppenbarligen tycker att människor med utländsk härkomst som kritiserar SD inte är välkomna i Sverige.

För många är detta säkert bara någonting att skaka på huvudet åt och tänka: ”Ja, men vadå? Det visste vi ju redan?” Det är korrekt tolkning i all väsentlighet, men eftersom många tilltalas av det här partiet är det i allra högsta grad värt att poängtera detta uttalande. Sverigedemokraterna är väldigt duktiga på att sprida propaganda för att locka väljare och att profilera sig som ett parti som faktiskt tar avstånd från rasism och dylika hemskheter.

Det sistnämnda är givetvis bara populistiskt trams för att de förstår att de inte kan säga sanningen, en ganska träffsäker tillika målande bild kring hur de fungerar skulle jag beskriva så här: ”Vi tycker ju att Soran Ismail är en ***, men vi säger inte att han är det.” Det är samma sak när det gäller HBTQ-personer: ”vi tycker ju att homosexualitet är en onaturlig avart, men vi säger inte att det är det.” De tycker en sak, men säger en annan, av det enkla skälet att de förstår att svenska folket inte är elaka nog att rösta på ett parti som är öppet rasistiska, sexistiska, homofoba, etc. Däremot vet de att de med en skickligt utförd kampanj kan lura människor att tro på deras floskler.

Utifrån mina egna erfarenheter är SD ett parti som förespråkar allt vad deras rasistiska gräsrotsmedlemmar gapar om på Facebook, men de skyler detta bakom en till synes professionell fasad. Jimmie Åkesson ger åtminstone sken av att försöka framstå som en seriös politiker, detta gör dels att han får med sig en stor del av vad vi kan kalla ”den gråa massan” av väljarkåren som tycker att han ”verkar bra”, samtidigt som han får med sig de rasistiska strömmarna som tycker att det är bra att han kan uttrycka sig på ett snyggare sätt än vad de själva lyckas med i sociala medier.

Under min aktiva tid som SD:are fanns en bild från lokalpressen där jag stod och diskuterade med några muslimska tjejer (ingen av dessa uppfattade mig som rasist bör jag tillägga, vilket jag vill säga för att konkretisera hur jag genom min godtroget lurade människor att tro att SD är seriösa). Hur som helst fick jag ett meddelande av en SD:are på Facebook som sett bilden, varav han gav mig beröm och sa något i stil med: ”Jag hade aldrig klarat av att diskutera dem.” Det är på något sätt väldigt talande för hur SD fungerar. Det är ingen skillnad i åsikter från gräsrötterna till toppen, de försöker bara uttrycka sig på olika sätt.

Kommentarer

Kommentera