Opinionsblogg

Civilkurage

 

I dessa juletider är ord som solidaritet och medmänsklighet viktiga ord som behöver kommas ihåg under den blomstrande kommersen. En del av detta vill jag beröra idag-civilkurage.

 På sjön (jag kan i regel ingenting om detta, men Robert Aschberg pratade om det i radio för några år sedan och jag tycker han förtjänar lite uppmuntran efter den senaste tiden förkastlighet som han blivit utsatt för) gäller regeln att en person är: ”skyldig om man kan, utan fara för egen farkost eller besättning, ingripa och försöka rädda andra människor som hamnat i nöd.”

Det här borde gälla övriga samhället också. Om jag till exempel är på väg hem sent en kylig kväll och ser en människa ligga blodig i ett dike, så har jag en skyldighet att inte bara gå förbi. Jag vet inte alls hur jag skulle hantera en sådan situation och jag är livrädd för både bakterier, blod och eventuell tobaks/spritlukt, men jag vet inte vad som har hänt, det kan vara någon som bara varit på fel plats vid fel tillfälle eller druckit för mycket och halkat (det kan hända vem som helst). Det minsta jag är skyldig att göra i det läget är att gå fram och fråga hur det är och om jag kan hjälpa till, eller åtminstone ringa efter hjälp. Skulle jag gå förbi och låta personen frysa ihjäl blir jag medskyldig om jag inte ens försöker hjälpa.

Men det är en viktig poäng: ”utan fara för egen farkost eller besättning”, om jag ser en mobb misshandla en ensam stackare så vore det bara korkat att försöka gå in i slagsmål (jag kan inte bruka våld överhuvudtaget och vet inte om de är beväpnade), ingen vinner på att jag också blir misshandlad. Det jag däremot kan göra är att ringa 112 och berätta vad som händer, försöka avleda uppmärksamheten på något sätt och hjälpa till så gott det går efteråt, så att den här personen kan få hjälp.

Om jag råkade illa ut en kväll och blir liggande med smärta i hela kroppen så skulle jag vilja att andra hjälpte mig. Det kan se väldigt otäckt ut om någon blöder och är påtagligt berusad eller påverkad av någonting annat, men det är inte svårt att hjälpa till på något sätt. Det kostar inte mer än några minuter av mitt liv. Att däremot bara ignorera en människa som uppenbarligen är illa ute är både ignorant och förkastligt. 

Det här kallas civilkurage, men som jag ser det skulle det lika gärna kunna heta vanlig mänsklighet.

Kommentarer

Kommentera