Opinionsblogg

Åldersargument

 

Idag ska jag beröra en form av argumentering som gör mig väldigt less och ointresserad av att diskutera med somliga. Låt mig börja med ett konkret exempel:

I söndags var jag, som omväxling, på ishockey. En snubbe på läktaren började gnälla över att två spelare inte imponerade på honom. När jag invände med att de båda snittar drygt en poäng (mål/assist) per match och att laget går som tåget, så tittade han lite överlägset på mig och sade något i stil med: ”du var inte ens född när jag började gå på hockey.” Detta för att poängtera att han minsann kan mycket mer än jag, jag ansåg att vidare diskussion var överflödig, men jag var inte glad. Det här är den typ av argument som används när man inte har något annat att komma med, ett sätt att förminska motparten med något som inte går att försvara sig emot, men som icke desto mindre inte är ett tillräckligt argument för att vinna debatten.

Just det här exemplet är ganska banalt och ingenting som jag går och grämer mig över. Men jag tror det förekommer ännu mer av äldre män gentemot yngre kvinnor och då blir det ett mycket större problem. Tänk en diskussion mellan två representanter av dessa parter: ”hö, hö, du är hälften så gammal som jag och dessutom ’kvinna’. Spelar ingen roll hur mycket du har studerat eller hur mycket du lärt dig av livet, jag har kunnat det här innan du ens var påtänkt.” Det är i sammanhanget oväsentligt om det handlar om en arbetsuppgift som ska utföras eller argumentering om ett problem, det är helt enkelt en härskarteknik där snubben sätter sig på motparten för att hävda sig själv och trycka ner den andre. Vad den som använder dessa argument inte förstår är att det är ett väldigt inskränkt sätt att tänka. Det är att helt bortse från den andres perspektiv och tankegångar, samtidigt som det också förbises att samhället förändras och att det som var aktuellt för 30 år sedan kanske inte är lika aktuellt idag.

Det här är samma typ av människa som skulle säga att Sverige är på väg att kollapsa vilken sekund som helst, det faktum att vi har minskad arbetslöshet och inte varit i krig på över 200 år är oväsentligt, samhället kollapsar ändå. Gissningsvis är detta människor som dels är konservativa men som också är missnöjda med sina egna liv och därför väljer att vara negativa mot något annat som samhället (eller ett hockeylag) för att det på något sätt skulle kunna kännas bättre om det finns saker som upplevs sämre än en själv, alternativt så känns det skönt att peka på att hela samhället kollapsar, så det är inte bara vederbörande som är misslyckad. På många sätt är det tragiskt att människor har en sådan mentalitet, allt är faktiskt inte bara ett oändligt mörker, vilket dessa ger sken av.

Dagens inlägg är inte tänkt att slå mot de äldre, det finns många kloka människor med erfarenheter som definitivt ungdomen bör lära sig av. Men det kan också vara tvärtom. Egentligen är inte ålder ett problem överhuvudtaget, jag gillar bara inte när folk använder härskartekniker för att förminska någon annan.

Kommentarer

Kommentera