Opinionsblogg

SD slår ständigt sina egna rekord i fula uttalanden

 

Få har antagligen missat hur ett par högt uppsatta Sverigedemokrater via sociala medier hetsade mot nyanlända som enligt deras definition är äldre än vad de utger sig för att vara. Det har uppmärksammats tillräckligt redan så jag ska inte fastna vid det specifikt, men det går inte att komma ifrån att SD hela tiden hittar på nya sätt att göra bort sig och varenda gång blir vi som står emot partiet förvånade över hur de hela tiden lyckas överträffa sig själva i konstiga uttalanden. Det är inget nytt att SD hela tiden gör politiska poäng av att sparka nedåt, ensamkommande flyktingar och EU-migranter är vanliga måltavlor för partiets företrädare. Dock trodde jag att de skulle lära sig att bättre dölja sina faktiska synpunkter.

Det är såklart viktigt att både reagera och agera mot partiets fula anklagelser som riktar sig mot människor helt utan grund baserat på felaktiga fakta, men det är märkligt att jag, och säkert fler, fortfarande gapar över hur oerhört korkat de kan uttala sig. Jag trodde någonstans att det fanns gränser för hur lågt man kan sjunka i sina yttranden på sociala medier och i andra sammanhang, men jag inser att SD har passerat den gränsen för länge sen. För mig är det helt främmande att rikta fingret mot en person som flytt från sin familj och påstå att vederbörande skulle ljuga om sin ålder, hur kan man sjunka så lågt? Det finns säkert de som tummat på sanningen när det kommer till deras ålder, men varför tror de att dessa är så angelägna att stanna att de är beredda att fara med osanning? Det är en desperat människas handling för att få säkerhet i ett tryggt land, om jag flydde från krig och förtryck håller jag för sannolikt att jag skulle göra samma sak. Nu behöver jag inte det, eftersom jag har privilegiet att vara född och uppvuxen i ett land som ligger i framkant på en rad väsentliga områden, med det sagt så har vi fortfarande mycket som behöver åtgärdas. Fast med anledning av min egen bakgrund så kommer jag aldrig att kunna förstå de traumatiska upplevelser som ensamkommande har gått igenom, men jag är åtminstone empatisk nog att inte på ett avskyvärt sätt ifrågasätta deras rätt att stanna i Sverige.

Självklart får SD kritisera svensk invandringspolitik hur mycket de vill, då kan vi andra åtminstone bemöta dem i en debatt. Men det minsta vi kan begära är att de ska göra det på saklig grund och inte genom lögner och påhopp. Fast förmodligen så vet SD att de saknar grund för sina åsikter och därför håller på med den här typen av retorik bara för att ha en ursäkt att sprida rasistisk propaganda. Det är förkastligt, men ingenting förvånar mig längre när det gäller det här partiet.

Kommentarer

Kommentera