Opinionsblogg

Självinsikt

 
För att utvecklas som person och individ krävs det att lyssna inåt och fundera kring sina egna handlingar och tankar. Ofta är det de som skriker högst om andra människors fel och brister som har störst benägenhet att själva vara en del av det problemet. Ett konkret exempel är den ökände före detta polischefen Göran Lindberg som själv kallade sig feminist och därför kallades "Kapten Klänning" av sina macho kollegor, han begick sedan en grov våldtäkt. Det är såklart ett extremt fall, men min poäng är att det är mycket lättare att peka finger åt andra och påpeka hur saker borde vara och varför det är andras fel att det är som det är. Det är nödvändigt att fundera kring sin egen del av problemet. 
 
Uttrycket "vad för slags människa är man om man inte försöker göra världen bättre" är något som präglat mig oerhört mycket. Jag trodde ju naivt nog att jag var en god människa som var sverigedemokrat och ville hjälpa människor i närområdet. Nu inser jag hur fruktansvärt dumt det var att gå på det och min strävan efter att åtminstone försöka förbättra världen och samhället tar sig idag nya yttringar. Likväl hade jag aldrig kommit fram till det om jag inte begrundat vad jag faktiskt säger och tycker och således kommit till insikt med vilka konsekvenser mina åsikter skulle få för andra människor och hur det måste kännas för dessa att höra mina idéer. Jag ville väl, men det blev väldigt fel. Rätt iakttagelse, men fel slutsats, sammanfattar väl mitt val av parti.
 
Jag ser idag stora problem med sexism, rasism och homofobi i delar av samhället. För att förändra samhället, måste jag först förändra mig själv. Använder jag tongångar i språket som kan uppfattas stötande för en annan människa, eller säger jag ifrån när någon annan gör det? Det är emot mina principer att uttrycka hemskheter om andra människor så jag gör inte det och det är tack vare att jag är välmedveten om att jag inte är en övermänniska. Jag har fördomar och föreställningar i vissa enskilda fall, det har alla, men genom att analysera vad jag tänker och säger till människor så ökar min förståelse och därför blir jag också mindre präglad av fördomsfulla vanföreställningar. 
 
 

Kommentarer

Kommentera