Opinionsblogg

Hur är det möjligt att önska livet ur någon?

 
Ibland hör jag människor förorda dödsstraff för grova återfallsförbrytare, i vissa fall har det förekommit att folk på läktaren skanderat att domaren ska dö i frustration över ett beslut, andra tycks finna en tillfredsställelse över att fira en särskilt hatad persons dödsdag.
 
För egen del har jag ingen förståelse för något av de ovanstående. Den som förespråkar dödstraff vet inte vad hen talar om. Jag kommer exempelvis inte bli ledsen den dagen Breivik stämplar in, men när det är dags är inte min sak att avgöra. Vi, och Norge i det här fallet, har ett rättssamhälle för att bedöma vad som är rimliga straff, Vi som inte har tillräcklig juridig sakkunnighet ska undvika att yttra oss i vad som är en rimlig straffskala, till och med för massmördare.
 
Hur det är möjligt att önska livet ur idrottsdomare förstår jag inte heller, inte ur någon annan heller överhuvudtaget, Jag såg att en gammal SD:are från min hemstad gått ur tiden för någon vecka sedan. Jag tyckte inte om henne, jag tyckte att hon hade hemska åsikter och värderingar och jag har inte saknat henne en sekund. Men jag har aldrig velat att hon ska dö, det är en väldigt stor skillnad. Det finns många människor jag inte gillar, men att önska livet ur dem är väldigt främmande för mig. Jag vill dem inget ont alls, de får gärna vara lyckliga och framgångsrika, bara jag slipper se dem.
 
Att sedan känna sådan glädje över någons bortgång att det skulle vara något att fira är även det något jag finner helt obegripligt och lika smaklöst som de ovanstående exemplen. Det finns många människor som gjort brott mot mänskligheten, men inte skulle jag sitta och skåla på Hitlers dödsdag eller fira den dagen Usama Bin Ladin. Det är väl inget att fira? Sådant hör hemma långt ut på flankerna av den traditionella höger/vänster-skalan.
 
Jag läste om Klas Ingessons bok "Det är bara lite cancer" nyligen, en väldigt stark berättelse. Livet är för värdefullt för att slösa bort det på att glädjas åt andras bortgång och lidanden.

Kommentarer

Kommentera