Opinionsblogg

Valkompasser

 
Under dagen har det dykt upp flera valkampanjer från medier som Expressen och Metro. Det hela, för dig som inte vet, bygger på att det kommer en mängd påståenden och sedan får du fylla i hur mycket du instämmer i det. Jag ska villigt erkänna att jag tycker det är ganska underhållande att göra dem, men de är både ovetenskapliga och säger egentligen ingenting om vilket parti du ska rösta på och de lämnar inget utrymme kring argumentation kring frågor som inte är komplexa och inte alls går att svara på utan vidare. Men visst kan dessa ge en hint om vilket parti du sympatiserar mest med.
 
När jag var med i SD gjorde jag SVT:s (de brukar vara längre och mer omfattande), då fyllde jag i efter deras partiprogram bara för att få höga procent och visa andra medlemmar (väldigt enkelt eftersom SD:s politik är oerhört banal; minska invandringen, fyll ut resten med populism). Det gör dock att jag alltid drar öronen åt mig om någon säger sig få mest på SD i ett sådant här test, eftersom det inte är möjligt utan att framstå som direkt rasistisk. Annars är det överhuvudtaget inte bra att få över 90-95 % på ett parti. Min erfarenhet säger att det innebär att den personen inte längre tänker själv, utan enbart går efter partiets linje. Hjärntvättad kan vi kalla det. När jag gjorde testet nu blev MP störst på 82 %, även om det var ganska jämnt mellan de V, FI och S (den ordningen).
 
Men det är inte heller fullt så enkelt som att det går att säga vilket parti du tycker bäst om utifrån en sådan här undersökning. Du kanske, låt säga, fyller i ett svar som överensstämmer med ett specifikt parti, men ni kan vara eniga av helt olika anledningar. Är du EU-kritisk kan du exempelvis fylla i svar som överensstämmer med både V och SD. Men V är kritiska till EU på grund av ekonomiska frågor, människor som kommer hit och arbetar utan att ta del av svenskt arbetsskydd och det fakutm att frihandel gör att kapitalister kan ta ut än större vinst utan att dela med sig. Samtidigt som SD vill lämna EU för att de är nationalister och inte gillar internationalisering. Två partier som båda kan gynna EU-kritikern (även om V inte går lika långt som SD), men av helt skilda skäl och det framgår inte i en sådan här undersökning.
 
Gör gärna dessa tester och jämför ditt resultat. Men när det blir dags för dig att gå till valurnan är min rekommendation att gå in partiernas hemsida och fliken "vår politik" - "A-Ö". Då står det kortfattat vad partierna vill, så att du kan bilda dig en uppfattning. Jämför därefter med hur väl deras idéer stämmer överens med dina egna åsikter och värderingar.

Kommentarer

#1 - JESSICA

Hej, är här inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska verk, email: [[email protected]] jag blev förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakten med mig och jag gav alla de föremål han behövde för stavningen och nu är glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: [[email protected]] om du står inför någon form av problem
1. Få din älskare eller man tillbaka
2. Pengar stava / lycka till stavning
3. Om du vill stoppa din skilsmässa
4. Skyddsspel
5. Få jobbstavning
6. Kampanjer
7. Få pengarna tillbaka.
8. viktminskning stavning
9. Kärlekstavning
10. Om du vill tillfredsställa din partner / botemedel för svag erektion
11. Graviditetsstavning

Kommentera