Opinionsblogg

Samtalsämnen på fikarester

 
Många av oss har dagliga tillfällen då vi tar raster med andra, det kan vara en paus på jobbet eller vid en fika. En intressant sak som då dyker upp är vilka olika samtalsämnen som vissa föredrar. De vanligaste i min vardag är de senaste avsnitten av populära TV-program som På spåret eller Mästarnas Mästare. Vi som är sportintresserade har ofta sena Champions League-matcher i färskt minne och filtrerar gärna dessa. Andra vill hellre ta tillfället i akt att prata om sitt arbete, antingen för att lufta ett möte med en person eller för att bolla tankar och idéer.
 
Det kommer nog inte som någon överraskning att jag är den som gärna går in i dramatiska utläggningar om sport och hur Centerpartiets senaste ställningstagande kommer påverka alliansen. Människor får givetvis prata om precis vad de vill och jag förstår att många gärna vill passa på att prata jobb. Jag är dock inte en av dem, håller jag på med en sak åtta timmar om dagen så vill jag gärna få ett avbrott och tänka på något annat när jag tar fika eller lunch. Jag orkar helt enkelt inte fokusera på en arbetsuppgift ännu mer, vill jag diskutera något om det kan jag alltid boka ett möte, dessutom gillar jag inte att prata om arbetet när folk kan överhöra. Det gör ingenting om folk hör vad jag säger om allmänna saker, men jag vill inte att en självutnämnd expert ska ge ”goda råd” utan förankring.
 
Jag kan vara delaktig i de flesta samtalsämnen. Men jag brukar sällan eller aldrig lyssna när det kommer in på träning och motorer, jag tror min hjärna är programmerad att stänga av då. Likväl vill jag inte avbryta ett samtal som andra kan tycka vara intressant, men jag plockar hellre fram mobilen och läser om något som ger mig mer stimulans.
 
Var det här ett överflödigt inlägg? Säkert, men jag har nyhetstorka och har haft en lång arbetsvecka.

Kommentarer

Kommentera