Opinionsblogg

Fascisterna marscherar igen

 

”Fascisterna marscherar igen

Gamla tider kan komma tillbaka, min vän

Då de svaga likvideras, du måste öppna dina ögon och se

Glöm aldrig vad som hände i Tyskland ’33”

Låten gjordes av punkbandet från Köping Charta 77 och heter Ensam kvar, idag känns den mer aktuell än på länge.

Det är matchdag, jag dricker kaffe ur min favoritkopp med lagets logga och i min matchtröja. Men det känns inte som vanligt. Det känns ungefär som när matcher spelas direkt inpå terrorattentat eller andra hemskheter, fotbollen framstår som futtig i jämförelse.

Anledningen är såklart att nazisterna demonstrerar i Göteborg. Egentligen är demonstrationen olaglig, då den strider mot hela det demokratiska samhället och dess fundament om mänskliga fri- och rättigheter. Den, eller de, som bär ansvaret för att ge tillstånd till den måste avgå, det här är parodi på rättssamhälle. Exempel: om vi ska spela kort, så finns det regler som vi deltagare förhåller oss till. Den som inteföljer reglerna får inte vara med. Det är samma sak med nazisternas demonstration.

Frågan nu är hur den ska hanteras. Det kommer finnas tusentals motdemonstranter av människor runt om i Sverige som vill ta ställning mot nazister, vilket givetvis är helt rätt. Hade det varit SD, skulle det varit ett strategipolitiskt självmord att störa och demonstrationen, men nu handlar det inte om ett politiskt parti. Det handlar om en terrorgrupp, de måste stoppas så enkelt är det!

Det lär dock finnas de som inte kommer nöja sig med att störa demonstrationen, extremister från AFA och RF lär se sin möjlighet till fysisk konfrontation. Många av dessa är lika grymma och hänsynslösa som nazisterna själva, jag skulle inte vilja hamna i deras väg (tvivlar starkt på att de skulle genom fingrarna med min politiska bakgrund, tror inte det spelar någon roll för dem hur mycket jag motarbetar och tar avstånd från SD). Jag får lite samma känsla av den här demonstrationen som med huliganslagsmål, vissa bryr sig inte ens om sakfrågan, de vill bara slåss.

Hade jag fått bestämma skulle militären fått gå in och ta hand om den här demonstrationen, jag är beredd att betrakta den som ett direkt hot mot Sveriges frihet, är det inte det som vi har ett försvar till? Jag vet att det inte är tillåtet och jag vill inte att de ska skjuta ner folk med höghastighetsvapen,  bara att de ska vara där och hålla koll på nazisterna.

Hur som helst kommer det bli ett fruktansvärt liv i Göteborg och ärligt talat är jag inte jätteledsen över att jag inte är där. Istället kommer jag i vanlig ordning se min fotboll, jag försöker intala mig själv att det bästa sättet att hantera antidemokrater är att leva på ett demokratiskt sätt. Men det är inte ett jättestarkt argument, likväl: fotboll är ett fantastiskt sätt att bygga broar mellan människor och för egen del så är det underbart att kunna koppla bort nazisterna när fotbollen börjar och bara fokusera på mitt lag. Vad än nazisterna gör kommer de aldrig kunna stoppa fotbollen som institution i samhället. Den vetskapen är terapi för själen.

Tottenham spelar mitt under demonstrationen idag, de är från ett område i London där det bor många judar. De är stora rivaler till mitt West Ham, men just idag tänker jag hålla på dem! (Ni som inte gillar fotboll förstår nog inte hur anmärkningsvärt det ställningstagandet är.)

Kommentarer

Kommentera