Opinionsblogg

Döm aldrig en hel grupp efter en enskild individs dåliga beteende

I dagens inlägg öppnar jag mig och berättar om en personlig upplevelse som skakade mig djupt.
 
Det är en vecka kvar till val och att Sverigedemokraterna kommer fortsätta sin historiska frammarsch råder inget tvivel om. En tendens som går att urskilja bland SD:s väljare och medlemar är att de hela tiden drar alla människor över en kam, de har en dålig erfarenhet av en eller några delar av en minoritet och därefter dömer de alla utifrån det. En variant kan vara någon som blivit förolämpad av en person med "utländsk härkomst, eller sett någon dylik köra moped utan hjälm och därefter tror att alla nyanlända är stöddiga och oförskämda. 
 
Alla människor är individer och därför är det djupt tragiskt att vissa dömer alla efter en person. Jag ska inte säga att jag var bättre förr (det får andra bedöma), men i så fall har jag åtminstone lärt mig. För en vecka sedan träffade jag en homosexuell man och tänkte att det bara var trevligt att träffas, han är dessutom gift så jag trodde inte att han hade några andra intensioner. Jag hade tokfel, han gjorde väldigt obehagliga närmanden som tvivelsutan går att definiera som sexuellt ofredande och jag har mått fruktansvärt hela veckan (hade jag inte fått prata ut med en förstående kollega som gett goda råd om hur jag skulle hantera situationen hade jag förmodligen inte mått bättre nu heller).
 
 
Vissa skulle efter en sådan händelse dra slutsatsen att alla HBTQ+personer är översexuella, det är dock grovt felaktigt. Finns det någon slutsats att dra är det tendensen att män i alla intersektionella sammanhang bara är ute efter en sak och tror sig ha rätt att ta sig vilka friheter som helst. Jag förstår nu hur fruktansvärt det måste vara kvinnor som hela tiden måste vara på sin vakt att för att undvika detta. Men poängen är att bara för att jag blev utsatt så ger inte det mig rätt att döma alla homosexuella, jag känner flera andra som aldrig skulle hålla på så.
 
Jag blev kränkt av en enskild idiot som råkade vara gay, det är inget annat än det. Visst känner jag mig såklart lurad eftersom jag haft honom som vän på Facebook  i tre år och trodde att han delade min uppfattning om att människors fördomar mot homosexuella som översexuella är något vi ska motbevisa. Jag undrar bara vad hans man skulle säga om han visste. Jag borde kanske både berättat för maken och gjort en polisanmälan, men jag orkar faktiskt inte, ni som blivit ofredade förstår säkert hur jag känner mig. Jag har blockerat den här snubben utan vidare i sociala medier och tänker från och med nu gå vidare.
 
Men jag tänker inte sluta kämpa för HBTQ+personers rättigheter, deras rätt att få älska vem de vill, accepteras för det och bilda familj. Jag låter inte mina tankar om rätt eller orätt påverkas av en oförståndig individs simpla beteende vid ett enstaka fall. Det borde ingen annan heller!

Kommentarer

Kommentera