Opinionsblogg

Politik i förhållande till VM

 
Mitt under ett brinnande fotbolls-VM är det intressant att reflektera lite kring hur mycket sport och politik egentligen hör samman. I själva verket är det en rätt bisarr frågeställning eftersom politik påverkar allt, vilket innebär att bara påståendet "håll politik utanför" är att betrakta som att ta politisk ställning. Dels då det innebär att sporten (eller vilket intresseområde det nu rör sig om) inte tar hänsyn till vilka värderingar och åsikter som finns inom den, något som kan medföra att vissa grupper förminskas och diskrimineras. Men dels också för att de politiska besluten är de som styr utvecklingen.
 
I Ryssland spelas som sagt fotbolls-VM, ett mästerskap de tilldelades av FIFA under mycket kontroversiella och korrupterade former, ett land som är ökänt för att vara ogästvänligt och rent av både rasistiskt och öppet homofobiskt. Homosexuella på plats har till och med avråtts från att hålla varandra i handen under tiden de befinner sig i Ryssland. I mina ögon är det ett hån mot dessa individer att rycka på axlarna och svepa bort det med att "sport och politik inte går ihop", det är att legitimera hat och diskriminering. Uppskattningsvis har ungefär en miljard människor hittills följt VM världen över, vad skickar det för signaler om vi inte säger ifrån och står upp för mänskliga fri-och rättigheter?
 
Idag gick mitt lokala hockeylag (Västerås) som jag håller väldigt kärt ut och meddelade att de kommer delta i Västerås Pride och välkomnade alla som vill att komma och delta. Det är något som gör mig väldigt stolt och varm i hjärtat, ishockeyn som sport är inte känd för att ta hänsyn till minoriteter, även om det börjar förbättras, att då mitt eget lag vill vara med i den positiva utvecklingen är väldigt glädjande. Jag är även av uppfattningen att det är särskilt viktigt för just VIK med tanke på att vår spelare Peter Karlsson mördades av nazister på 90-talet bara för att han var homosexuell. (http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9901/23/peter.html)
 
Bland en del supportrar är jag väldigt impopulär för att jag öppet kritiserar dem för att de inte tar ställning för mänskliga rättigheter och istället tillåter och därmed legitimera hatiska åsikter, de tycker nog att jag är uppkäftig och lyfter ofta fram att politik ska hållas utanför. Givetvis beror detta på att de själva har extrema tankar och värderingar som skulle göra det problematiskt för dem. Det ska sägas att jag är övertygad om att vi är betydligt fler som tror på tolerans och öppenhet än som inte gör det. Jag bryr mig egentligen inte om hur en människa, som håller på samma lag som jag, ser på skattetryck och vinster i välfärden. Däremot vill jag att vi ska enas kring att alla är välkomna till klubben oavsett kön, könsidentitet, sexuell läggning, ursprung, religion, kulturtillhörighet, etc., de enda jag vill porta är de som inte delar denna enkla värdegrund. 
 
Politiken kommer vi således aldrig ifrån, dock ser jag ingen anledning till att blanda in partipolitik i det hela, såvida inte partiet ifråga motsätter sig just det jag precis nämnde.

Kommentarer

Kommentera