Opinionsblogg

SD fyller 30 år, men varför firar de?

 

Jag såg via sociala medier att SD idag fyller 30 år, vilket de, av deras företrädare att döma, tycks anse vara värt att uppmärksamma och fira. Men varför vill de fira? Om de nu säger sig vara ett helt annat parti än det som bildades 1988 borde väl snarare räkna sina år från när de faktiskt började försöka att framstå som att de inte är rasister, annars är ju deras trovärdighet än mer obefintlig.

När jag antecknade rubriken i mobilen för att komma ihåg den råkade jag av misstag skriva ”SS” istället för ”SD”, formuleringen var nog inte så felaktig när allt kommer omkring. För att utveckla vad jag menar vill jag börja med att prata om när SD fyllde 25 år för fem år sedan, SD gav då ut den här ”jubileumsskriften” https://issuu.com/sdkuriren/docs/sverigedemokraterna_25___r_webversi. En på många sätt talande text då det framgår att SD inte förnekar att de bildades ur BSS, däremot anser de att det är tvivelaktigt huruvida detta var en rasistisk rörelse, detta trots att de erkänner att det fanns rasistiska texter i deras medlemstidning samt på deras flygblad och att de hade företrädare som uttalade sig öppet rasistiskt. Om inte det räcker för att kalla BSS öppet rasistiskt, vet jag inte vad.

Dessutom försökte de bilda samarbete med Front National, SD förre partiledare Mikael Jansson syns till och med skaka hand med Jean-Marie Le Pen som gjort sig känd för att vid upprepade tillfällen ha kallat förintelsen för en ”detalj i historien”(https://www.theguardian.com/world/2016/apr/06/jean-marie-le-pen-fined-again-dismissing-holocaust-detail).

I den här artikeln nämns skriften av Mattias Karlsson själv, han kallar även 90-talet för ”de vilsna åren” (https://www.aftonbladet.se/kultur/article21922123.ab). Hade han och partiet menat allvar med att de gjort upp med sitt förflutna skulle inte skrutit om att de nu fyllt 30 år och dessutom skulle de tagit tydligt avstånd, men det gör de inte. Att de inte tar speciellt hårt på sin historia är uppenbart och det är väldigt talande.

SD fyller år, men att de tycker att det är någonting att fira med den historian är bisarrt. Det är ett tydligt tecken på att partiet är utpräglat rasistiskt, att de inte själva vill kalla sig förstår jag, men det tar dem inte från vad de är.

Kommentarer

Kommentera