Opinionsblogg

Det är strategipolitiskt självmord att störa SD:s torgmöten

 
Valrörelsen har börjat och så sent som igår var Jimmie Åkesson i Västerås och höll tal, jag var själv inte där men kunde läsa i nyheterna att någon eller några försökt kasta ägg på honom (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/aggkastning-mot-akesson-polisanmald). Tidigare har det även uppmärksammats att Ung Vänster stört demonstrationer så kraftigt att inte Åkesson kunnat tala. Till er som håller på så här har jag bara två ord att säga: SKÄRP ER!
 
Om jag inte visste bättre skulle jag tro att det var SD:are själva som klädde ut sig motdemonstranter för att Åkesson ska kunna dra på sig offerkoftan och gråta över att alla är så taskiga mot honom. Förutom att jag inte gillar våldsverkningar och skadegörelse (det är inte acceptabelt att kasta ägg) så är det strategipolitiskt självmord att förstöra SD:s torgmöten. De vinner så enormt mycket på det.
 
Jag förstår gott och väl att människor tar illa vid sig av Åkessons ord och Sverigedemokraternas politik, det gör jag också tro inte annat. Men att störa dem är helt fel väg att gå. För den som inte kan så mycket om politik utan bara tittar på nyheterna så är det väldigt mycket enklare att fatta sympati för Åkesson när han står och ser bekymrad ut (han är otroligt slipad och det gör honom så farlig) än en galning som står och gapar. 
 
Missförstå mig inte nu, SD ska inte få stå oemotsagda. Jag vill bara att vi ska vara taktiska i hur vi ska göra. Att vända ryggen åt dem som inför förra valet tyckte jag var en bra idé, att ställa sig en bit och dela ut flygblad som beskriver bristerna i deras politik, eller kanske sjunga en trevlig sång om mångfald eller bjuda på fika och kalla det "kaffe mot rasism" kan också vara en tanke. Jag vet inte, vad som helst, men våldsamma yttringar, skrik och skrän måste undvikas till varje pris, det spelar SD rakt i händerna!

Kommentarer

Kommentera