Opinionsblogg

AfS kommer till Västmanland idag

 
Alternativ för Sverige genomför en landsomfattande valturné som baseras på att de åker runt i städer över hela Sverige och sprider hat. Bland annat inleds torgmötena med ett inspelat utrop som brukar höras på flygplatser där Kasselstrand ropar ut avgångarna till de länder därifrån många människor har kommit. Partiet tar således uttrycket  "sparka på den som redan ligger" till nya dimensioner.
 
Idag kommer de hit, till min stad Västerås och till närliggande Köping. Jag tänker inte gå dit, jag jobbar idag, men hade inte gått dit ändå. AfS vill bara provocera och gorma, vilket är helt meningslöst att lyssna på. Dessutom poserade Kasselstrand med NRM-aktivister i förra veckan (tror det var i Borlänge) och när han frågades om dettta av InteRasistMen kom han med den ofantligt dåliga lögnen att han inte sett de uppenbara symbolerna på deras tröjor.
 
Men det skulle vara intressant att se hur Kasselstrand, Hanhe och Ohlson skulle reagera om de såg mig. Skulle de ignorera mig eller konfrontera mig? Jag var ju faktiskt nominerad till deras förbundsstyrelse i SDU för ett par år sedan, men tackade nej då jag inte gillade deras extremt nationalistiska hållning, men det sade jag förstås inte till dem eftersom det inte går att argumentera med dem, trots att de gillade varandra brukade de rent av skrika på varandra på mötena och verkligen hetsigt diskutera (undra på att det blir interna stridigheter), därför valde jag bara att säga att det var en person som jag inte tyckte förtjänade platsen och därför avstod jag. Det var förvisso sant, men inte hela sanningen. 
 
Fastän jag märkte att de var betydligt mer radikala än jag, kunde jag inte föreställa mig att de var så galna som de visat sig vara i AfS. Dock diskuterade vi sällan politik de få gånger vi träffades. När jag pratade med Kasselstrand var det mest fokus på fotboll, han berättade att han varit i Skottland och sett ett derby mellan Celtic och Glasgow Rangers (en match som står på min bucket-list). Vi hade 'även en gemensam förkärlek till Iron Maiden. Min poäng med att berätta det här är att även extremister kan ha "vanliga" intressen och vissa är tillräckligt slipade för att kunna framstå som både sympatiska och trevliga, det är Åkesson också duktig på. Det är det som gör dem så farliga, det är jätteviktigt att genomskåda deras fasad, inte för att det är speciellt svårt i AfS fall då deras företrädare är öppet fientliga numera.
 
Hur som helst kommer AfS inte komma in i riksdagen även om de tror det själva, så kanske ska vi istället för att oroa oss glädjas åt att de kan ta någon procent av väljare från SD.

Kommentarer

Kommentera