Opinionsblogg

Respekt till polisen och fredliga motdemonstranter

 

Gårdagens demonstration gick så bra som vi hade kunnat hoppas på. Detta tack vare fredliga motdemonstranter i tusental och ett föredömligt arbete av polisen.

Jag gillar inte demonstrationer i allmänhet, tycker det är långtråkigt och blir bara irriterad på folk som ska skrika slagord (känns mest som att de vill ha uppmärksamhet), men nazistdemonstrationer hatar jag. Därför är jag glad att jag inte var på plats igår, men kommer nazisterna närmare mig så kommer jag känna mig skyldig att delta.

Nazisternas demonstration var inte något annat än ett fiasko för dem, deras ledare blev gripen, deras utrustning krånglade så att det inte gick att höra vad deras talare sade. För det riktar jag stor respekt och tacksamhet till er som var där och stod upp för vår frihet. Även polisen förtjänar att hyllas, förutom vid något enstaka tillfälle lyckades motdemonstranter tränga igenom avspärningar, vilket är otroligt bra gjort.

Tyvärr ser jag personer i sociala medier som gnäller om att polisen skulle ”skydda nazisterna”. Först och främst tvingades de slåss rätt ordentligt med kräken, men framförallt skyddar de inte nazisterna, de ser till att motdemonstranterna inte når nazisterna, det är precis lika mycket för deras egen skull som för nazisternas. Det är ingen som vet hur tungt beväpnade nazisterna är (det är såklart inget som en provocerad adrenalinpumpad motdemonstrant som bara vill störa så mycket som möjligt tänker på). Dessutom måste poliserna undvika konfrontation mellan AFA och nazister, skulle de nått varandra och börjat slåss är risken stor att polisen skulle tappa kontrollen och då skulle allt urarta, varav grupperna sannolikt skulle sprida sig och slå sönder halva Göteborg.

Det här förstår alla utom AFA, som uppenbarligen blev sura på de ”fascistiska poliserna” och började kasta saker på dem (de var väl rädda för att de skulle åkt långt och sedan inte få slåss), varav motdemonstranter protesterade och AFA gick på dem istället. Det är åtminstone vad jag kunnat utläsa från medier och TV-bilder, är jag felinformerad får någon gärna rätta mig. Men det är hur som helst dags att sluta kalla dem för ANTIfascister, de är samma skräp som nazisterna, inte i åsikter, men i handling. Genom att ge sig på vanliga demonstranter visar de sitt hat mot demokrati och att de inte är där för att protestera mot nazister, de är där för att de vill slåss och drar sig inte för att ge sig på vanliga människor.

Avslutningsvis vill jag påpeka att länder som Tyskland och Belgien förbjuder nazisternas organisationer, förstår inte varför inte vi gör samma sak. De har ingen plats i ett civiliserat samhälle!

Kommentarer

Kommentera