Opinionsblogg

#Metoo och kända medieprofiler

 

Under den gångna veckan har många kvinnor vittnat om sexuella trakasserier och övergrepp under kampanjen #MeToo, flera stora mediaprofiler bland andra Martin Timell och Lasse Kronér har pekats ut. I den förstnämndas fall verkar rent av TV4 varit medvetna om att hans medarbetare reagerat, vilket gör det förkastligt att inte kanalen satt ner foten mot honom tidigare. Jag kommer aldrig mer kunna se Pocahontas i svenskt tal och veta att han gör rösten till Thomas, åtminstone inte utan att känna avsmak. Likväl måste sanningen fram, dra fram dem i ljuset där vi kan se vilka de är och där de inte kan skydda sig i skuggorna.

Jag såg att den mångsidiga skådespelaren Morgan Alling på Twitter skrev något om sin egen bransch. Jag kan mycket väl tänka mig att det finns hemska berättelser om trakasserier inom teatervärlden, min enda förhoppning är att det ska komma fram. För det är genom att belysa sanningen som vi kan vidta åtgärder.

Det är otroligt starkt av alla kvinnor som vågar träda fram och berätta, men samtidigt är det skrämmande att det är så många. Antalet kvinnor som blivit utsatta tillika antalet män som inte kan uppföra sig är hårresande. Vi i Sverige brukar ofta framhäva oss själva som världens mest jämställda land, det är sant att vi kommit långt, men vi har en lång, lång, väg kvar. Dessutom om det stämmer att vi är så jämställda här, då vill jag inte veta hur det är i andra länder.

Det finns ett omfattande förtryck av kvinnor världen över. Graderna varierar förstås, i Sverige har kvinnor haft rösträtt i snart hundra år, i Saudiarabien har de just fått det. Det är på många sätt orimligt att jämföra en öppen demokrati med en av världens mest föråldrade diktaturer. Men det jag vill ha sagt är kvinnoförtryck är ett samhällsproblem och inte ett religionsproblem, vilket exempelvis de rasistiska strömningarna försöker få det till. Jag har många gånger berört kvinnosynen inom Sverigedemokraterna (här är en debattartikel som jag skrev i mars 2016: https://nyheter24.se/debatt/834724-avhopparen-i-sd-varderas-kvinnor-efter-snygghet), trots att de själva har en medelålderssyn på kvinnor och jämställdhet så är de fräcka nog att beskylla muslimer för att vara kvinnofientliga.

Grundproblematiken ligger i inskränkthet, bakåtsträvan och upplysningsförakt. Det finns i alla länder, liksom mäns övertygelse om att de har rätt till kvinnors kroppar. Det här måste stoppas så enkelt är det, det är att göra det som är svårt. Vi män har ett jätteansvar att rannsaka oss själva och även vi som respekterar kvinnor och värnar om deras rättigheter måste bidra till att lyfta kvinnor och förkasta manlighetens uppförande.

Kommentarer

Kommentera