Opinionsblogg

Min "helomvändning"

 
En del människor, påfallande ofta SD-sympatisörer eller andra långt ute på högerkanten, brukar när de får tillfälle använda min politiska bakgrund emot mig. Det kan vara uttryck som "du har ju också tyckt så här", "hur fan kan du göra en sådan helomvändning" eller "du har varit med i SD, så du ska inte snacka". Som jag ser det är det här bara ett uttryck för att deras argument är slut. Men också en oförmåga att förstå hur folk inte kan tycka som de.
 
Jag är en vänstervriden feminist och högermänniskor skulle utan tvekan säga att sådana som jag och mina likasinnade sannolikt kommer från ett akademiskt hem och växt upp på södermalm och bara är godhetsryttare för sakens skull. Därför blir det främmande för dem att jag kommer från ett arbetarhem (jag är den ende akademikern i släkten även sett till flera generationer tillbaka),jag kommer från en småstad och jag har uttryckt väldigt nationalistiska åsikter, däremot lärde jag mig hur snedvriden min världsbild var och började istället arbeta emot  den. Jag erkände att jag hade fel och det kan säkerligen ses som ett hårt slag för de som fortfarande klamrar sig fram vid inskränkthetens smala korridor.
 
Vad min "helomvändning" beträffar så har inte mina värderingar ändrats nämnvärt, men mina prioriteringar ser helt annorlunda ut. Till exempel var det viktigare för mig att hylla och resa monument över krigarkungar och deras soldater än att värna om mänskliga rättigheter. Att prioritera ruttnande lik i Riddarholmskyrkan före jämlikhet, rättvisa och alla människors frihet att leva sina liv som de vill är bara ett rent tecken på inskränkthet och en form av missbruk.
 
Gissningsvis skulle en person som rökt hela sitt vuxna, eller druckit för mycket, och sedan tvingas sluta för att hälsan börjar säga ifrån kommer sannolikt (när de väl är kvitt sitt beroende) se hur mycket skada deras missbruksmedel har gjort med kroppen och hur dessa laster har påverkat dem till att göra personer i sin omgivning illa, trots att de aldrig menat det. I det läget är det väl rimligt att tro att de skulle vilja verka för en ökad nykterhet och att begränsa tobaksanvändningen. Detsamma gäller mig, jag förstår nu hur skadlig nationalismen är och hur mina åsiktsprioriteringar måste ha sårat människor i min närhet. Därför vill jag arbeta hårt för att det gift, i form av nationalistiska vindar, som blåser upp inte ska tilltala och skada fler!

Kommentarer

Kommentera