Opinionsblogg

Tiggeriförbud- ett förslag som dansar efter SD:s pipa

 
För drygt ett år sedan skrev jag ett inlägg om tiggerifröbud, då var det Socialdemokraterna som hade det på agendan, inlägget finns att läsa här: http://mrjespernilsson.blogg.se/2016/august/tiggeriforbud-ar-inte-socialdemokrati.html. Nu är det, mindre överraskande, Moderaterna som är igång och förespråkar detta. Då jag redan i förra inlägget berörde min egen stånd punkt i frågan ser jag det som tämligen meningslöst att nämna den igen. istället vill jag beröra hur detta är att springa SD:s ärenden.
 
Anna Kinberg Batra trampade rejält i klaveret när hon öppnade dörren för ett samarbete med Sverigedemokraterna, vilket är en av anledningarna till att hon tvingades avgå (även om jag också tror att kritiken blev värre för att hon är kvinna). Nu förefaller potentiella efterträdare mer återhållsamma med ett SD-samarbete, men likväl börjar M röra sig högerut. Det är inte de senaste förslagen från Moderaterna som pågått under en längre tiden ett tecken på.  
 
Förutom att införa ett tiggeriförbud, som bara är det senaste i mängden, har Moderaterna närmat sig Sverigedemokraterna i frågan om både invandring och kriminalitet. Visserligen är M inte ett lika obehagligt parti som SD, men att de börjar röra sig åt deras håll är nog så illa. Dessutom ger det SD en enorm legitimitet eftersom de kan peka på M och säga: "titta, de gör som vi har sagt. Nu ser ni att vi haft rätt hela tiden." Det är inte utan anledning som M sjunker i opionsundersökningar medan SD stiger.
 
Det känns fortfarande som en  överhängande risk att M och SD kommer försöka bilda regering efter valet, sannolikt med hjälp av KD. Det vill jag inte vara med om!

Kommentarer

Kommentera