Opinionsblogg

Självförtroende, men inte självgodhet

 

Det är av yttersta vikt att individen vågar tro på sig själv och kan lita på sin egen förmåga att klara av saker och ting. Likväl sätter jag ett högt värde på ödmjukhet och lyhördhet inför andra människors kunskaper och kompetens.

Förr om åren var jag så rädd för att uppfattas som stöddig att jag tryckte ner mig själv och mer eller mindre använde Jantelagen som ledstjärna. Det är inte bra, för genom att säga till mig själv att jag inte var något, att jag inte kunde något, så blev mitt självförtroende lidande, något som ledde till att jag ofta blev överkörd i diskussioner med andra. Vilket i sin tur gjorde mig bitter och säkert spelade en väsentlig del i att jag blev sverigedemokrat.

Att jag hamnade fel i SD råder det inget tvivel om, men likväl var det väldigt bra för mig att hitta politiken. Plötsligt hade jag funnit något som jag både tyckte om och dessutom behärskade. Efter mitt avhopp fick jag ett massivt stöd och mycket beröm, dessutom blev jag intensivt intervjuad av flera medier. Jag hade aldrig kunnat drömma om att bli intervjuad av TV och hade inte heller trott att jag skulle klara det, eller bli intervjuad i direktsänd radio. Men man vet inte vad man klarar av förrän man blir tvungen och jag växte ett par centimeter den sommaren. 

Numera känner jag mig trygg i vad jag klarar av inom den akademiska och den politiska världen, även om jag givetvis inte är perfekt och har mycket kvar att lära. Men jag vet att jag behärskar den, samtidigt är jag ödmjuk inför att andra också gör det samt att jag måste hålla mig koncentrerad på det jag gör och ta mina uppgifter på allvar så att jag inte blir självgod och slutar utvecklas.

Tidigare hade jag svårt att ta åt mig av beröm och försökte nästan vifta bort det. Men när jag föreläste för en avdelning inom Handels i onsdags och jag får veta att person i pausen sagt något i stil med: "Åh, det är så bra. Jag vill bara ställa mig upp och applådera." I det läget vore det både dumt och oförskämt av mig att inte ta åt mig. 

Ha självförtroende och lita på dig själv, men var inte självgod utan fokusera på att fortsätta utvecklas.

Kommentarer

Kommentera