Opinionsblogg

Kyrkoval

 
Idag är det val i Svenska Kyrkan. Jag är själv inte speciellt troende, men jag är fortfarande medlem och vill gärna påverka kyrkan i vad jag anser vara en vettig riktning. Det är onekligen en väldigt stor och välskött organisation, därför är det väsentligt att också verksamheten går åt rätt håll.
 
Främsta skälet är jag röstar är att hålla oförstående konservativa krafter (ex. SD) borta från alltför mycket inflytande. Får de bestämma kommer de väl att införa söndagsskola igen med en lika galen präst som den Jan Malmsjö spelade i Fanny och Alexander. Dessutom har ett av deras främsta toppnamn uttryckt vissa sympatier för evolutionsförnekelse (https://www.youtube.com/watch?v=FwpTZrMnG9I)
 
Det är förvisso inte SD:are ensamma om. När jag läste historia vid Uppsala Universitet hade jag en kursare som förnekade evolutionen med motiveringen att utvecklingen från trilobiter "är för krånglig", han röstade på Vänsterpartiet. Men ska man tro kan man väl åtminstone göra det på ett något sånär logiskt sätt, kanske genom att godta evolutionsteorin men hävda att det var Gud som gjorde den möjligt. Men jag är mer ateist än troende så vad vet jag?
 
För att ge uttryckt för åt vilket håll jag vill att Svenska Kyrkan ska gå, så vill jag att den ska vara mer utvecklad. Jag tror förvisso det förekommer i vissa församlingar, men jag vill att kristna, judar och muslimer (andra religioner också förstås) ska ha gudstjänst tillsammans, ibland i kyrkan, ibland i moskén och ibland i synagogan. När Lars Lagerbäck var förbundskapten i Nigeria berättade han att de muslimska och kristna spelarna bad tillsammans, det är något som Sverige borde ta efter.
 
Jag vill också att ALLA församlingar i Sverige är HBTQ-certifierade av det enkla skälet att kyrkan ska vara öppen för alla. Därmed finner jag det också som rimligt att det är kostnadsfritt att gå in i kyrkor, det är det nog i de flesta. Men jag vet att det kostar att gå in i Riddarholmskyrkan, i England kostar det även att besöka St.Paul:s Cathedral. Det tycker jag är olyckligt för alla ska kunna ta del av kyrkor.
 
I övrigt bryr jag mig inte så mycket, så länge Svenska Kyrkan är öppen och välkomnande. Men som medlem har jag ett ansvar att gå och rösta för en utveckling som jag finner önskvärd.

Kommentarer

Kommentera