Opinionsblogg

Vad händer om SD tar makten?

 

Till att börja med gjorde Expo redan 2011 en granskning av 1700 motioner skrivna av sverigedemokratiska kommunpolitiker för att därigenom se hur en kommun styrd av SD skulle kunna se ut. Jag minns att flera SD:are på sociala medier skrev saker i stil med ”Expo gör reklam för SD” och ”i den kommunen skulle jag vilja bo”, tidskriften kom nog ganska nära sanningen. Även om jag vid tillfället var dum nog att tänka något i stil med att ”det där bara var några stollar på lokalnivå som inte förstått att partiet ville bli av med de rasistiska dragen”…

De flesta motionerna handlar om att stoppa invandringen och de få nyanlända som finns i kommunen är helt assimilerade och har totalt lämnat bakom sig kultur och identiteter från ursprungslandet. Det skulle vara förbjudet att bära burka och niqab på offentliga platser, för att bevara kärnfamiljen har all genusforskning tagits bort från barnomsorgen. Givetvis finns en hel del om nationsidentitet. (http://expo.se/2011/sverigedemokraternas-monsterkommun_4534.html)

Det är några tecken på hur en SD-styrd kommun skulle kunna se ut. Vi ska dock komma ihåg att det här är motioner skrivna av ett parti i minoritet utan formellt inflytande, därför är frågan hur skulle Sverige se ut om SD fick fritt spelrum?

Först och främst kommer partiet fortsätta med sin linje att människor inte ska kastas ut, de ska från början stoppas från att komma in. För de som redan är här gäller, som sagt tidigare, full assimilering. Jag tror inte att SD skulle utvisa några medborgare som de anser anammat vad de kallar ”den svenska kulturen”, däremot kommer de utan vidare repatriera alla som inte fått uppehållstillstånd och förmodligen väldigt många som har rätt att stanna med den enkla motiveringen att ”de är svårintegrerade” och för att de vill att 90% av befolkningen ska vara vit (det här har jag själv fått höra och det är deras syn). Många frågar sig säkert: skulle SD, likt Hitler, starta krig och systematiskt mörda ”oönskade”? Svaret är nej, åtminstone inte i nuläget. Anledningen är följande:

Det finns en tydlig koppling mellan extremism och dåliga tider. I Tyskland under mellankrigstiden var det fullständig misär, en fattigdom vi inte ens kan föreställa oss när Hitler kom till makten och skylde allt på judarna. Därför blev också deras handlingar lika fullständigt galna. Med tanke på att vi har det bra i Sverige, blir också hatet mindre och därför ”räcker det” för SD att stoppa människor från att komma in samt begränsa människliga fri- och rättigheter. Men tankemönstret finns där och att stoppa migrationen vore nog så illa, vore tiderna sämre tror jag SD om vad som helst.

Vad gäller HBTQ-personer så är min uppfattning att de inte formellt skulle förbjuda existensen (det skulle dock bli konsekvensen) av sexuella minoriteter och könsidentiteter, däremot skulle samtliga rättigheter dras in. Homosexuella skulle inte få gifta sig och adoptera, människor som genomgår ett könsbyte skulle tvångssteriliseras. De skulle förmodligen inte straffas enligt lag, men absolut inte ha mer rättigheter än så. Inte helt olikt tankesättet att stoppa invandringen, skulle SD sträva efter att tvinga människor att ”vara kvar i garderoben”. De skulle propagera för kärnfamiljen och att människor som avviker från denna antingen befinner sig i identitetskris eller har någon form av genetisk störning, det skulle definitivt inte vara tillåtet att öppet visa sin sexuella läggning eller könsidentitet. Det är svårt nog för HBTQ-personer att leva sina liv fullt ut i dagens sekulära samhälle, tänk vilken fruktansvärd tillvaro det skulle bli om SD styr. Väldigt många (fler än idag) skulle drabbas av psykisk ohälsa för att de förnekas sina liv som de själva vill och hela tiden skulle få höra att ”det är dem själva det är fel på”.

Gissningsvis skulle även SD ha ett fascist-liknande tänk gentemot människor som motarbetar dem. Det skulle vara en svår tid även för politiska minoriteter, partiet skulle hårt kontrollera media och polismakten för att styra vilka åsikter som ska tillåtas komma fram.

Summa summarum kommer inte SD ägna sig åt världskrig och etnisk rensning om de får makten, men deras politik är icke desto mindre brutalt inhuman. Tänk på det när du går till valurnan nästa höst, det gjorde inte jag, men tro mig jag gör aldrig om samma misstag igen. Tar SD makten sticker jag till Island, Wales eller London (har inte bestämt mig än), jag tror inte att jag är välkommen i deras land och det är jag glad för.

Kommentarer

Kommentera