Opinionsblogg

Stå upp för demokratin med demokratiska metoder

 

Jimmie Åkessons hem har blivit attackerat, Det verkar som att några idioter har kastat ägg på hans familjs hus och fyrat av raketer samt dessutom försökt ta sig in i hans hem. (http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dK86A/jimmie-akessons-hem-utsatt-for-en-attack) Oavsett vad vi tycker om SD:s politik, om deras retorik, så legitimerar inte det att bruka våld mot partiledarens familj. Vi ska komma ihåg att Åkesson och hans sambo, Louise Erixon, har en son på tre år och även om sonen är född i en familj med beklämmande agenda, så är han bara ett oskyldigt barn, han har inte valt sina föräldrar mer än du och jag, han förtjänar inte att straffas för vad hans föräldrar har för sig.

Politiskt våld är alltid ett hot mot demokratin även om det riktas mot människor som inte delar de grundläggande demokratiska värderingarna om alla människors lika rätt och värde etc. Det finns som bekant videofilmat hur företrädare för SD står redo att slåss med människor på fyllan, men det är ingen ursäkt för att vi andra ska sänka oss till deras nivå. Det finns politiskt våld från höger och vänster, det måste alltid förkastas. Jag vet att till och med Mona Sahlin, som varit så jagad av SD:are, gick ut och fördömde våldet mot SD och Robert Aschberg (också motståndare till SD) fördömde folk som stör partiets möten. Våld löser ingenting, det kommer inte att stoppa SD. Tvärtom!

Jag vet att Åkessons politik och retorik är provocerande (jag försvarar inte honom) och visst är det lätt att bli förbannad och bara klippa till, men då vinner han som provocerat. Jag minns själv när jag var med på mina första skolbesök och fortfarande var osäker på om jag skulle engagera mig i partiet eller inte, då kommer grupper av människor och skriker ut hat och hot och kallar mig för alla möjliga hemskheter. Det gjorde mig bara än mer övertygad om att jag valde rätt. Det händer att jag träffar människor från förr som kan säga saker i stil med: ”jag ville spöa dig, jag trodde att du var värsta rasisten, skönt att du inte är det.”

Nu förstår jag verkligen att folk blir arga på SD är för att det är ett vedervärdigt parti. Men den som brukar våld mot partiet gör dem bara en tjänst. Människor som står och är osäkra inför ett val och som inte är så insatta fattar bara sympati för ett parti vars företrädare utsätts för våld. Vem verkar mest trovärdig; en människa som lugnt står och diskuterar eller en som gapar och skriker? Så du som brukar våld mot SD: om du inte håller med om att ingen politisk företrädare ska behöva vara rädd för sitt liv, kan du väl åtminstone tänka på att du ger partiet ett större väljarstöd nästa val genom ditt agerande (det är väl det du vill motverka)? Eller är din våldsstinna hjärna för korkad för att begripa det? Jag misstänker det, för den som är beredd att attackera en barnfamilj visar tydliga tecken på att vara dum i huvudet på riktigt.

Jag avskyr SD, jag gör allt för att motverka SD, men jag tar samtidigt avstånd från alla former av hot och våld mot partiet (och alla andra partier).

Kommentarer

Kommentera