Opinionsblogg

Rocka sockorna

 

Igår var det internationella Downs syndrom-dagen, vilket medförde att människor över hela världen hade omaka strumpor för att uppmärksamma detta. Det här är såklart någonting jag välkomnar och uppskattar, det var ju bara några veckor sedan jag själv skrev ett inlägg om att människor med Downs syndrom måste representeras i samhället.

Trots att jag verkligen tycker att det är bra att ha en dag som lyfter fram människor med Downs syndrom, eller kvinnor, eller någon annan utsatt minoritet, så måste jag ändå framhäva att det inte räcker någonstans att kämpa för detta under en dag. Kampen för alla människors lika värde och rättigheter pågår varje dag och i slutändan hjälps den inte speciellt mycket av att vi bär omaka strumpor en dag om dag. På samma sätt som en man sjuk i prostatacancer inte blir friskare för att jag odlar mustasch i november, lika lite som en kvinna med bröstcancer tillfrisknar för att jag bär ett rosa band, så blir människor med Downs syndrom mer accepterade för att jag har omaka strumpor. Det är jättebra initiativ eftersom det belyser en utsatt grupp och det symboliserar att jag bryr mig om dem. Men det är inte symbolen som är det mest väsentliga, utan innebörden.

Om vi ”rockar sockorna” en dag om året, men inte bryr oss om individerna som berörs av det under resten av året, så tillför vi i praktiken ingenting för deras rättigheter. Vi behöver synliggöra dessa människor varje dag, det kan vara att hälsa och småprata när vi möter personerna i fråga. Det viktiga är att visa att vi ser dem som individer och inte som något avvikande.

Under Pride-månaden i juni brukar många ändra sina profilbilder på Facebook till ett regnbågsmotiv, många som gör detta vet jag har aldrig någonsin lyft ett finger för HBTQ-personers rättigheter. Eller för den delen alla som ändrade sina bilder till ett motiv med trikoloren efter terrorattentaten, samtidigt som ingen bryr sig om händelserna i Afrika och Mellanöstern. Vad betyder det i praktiken? Kommer någon av de som drabbats må bättre av att du byter profilbild för vänner och följare i ditt sociala nätverk? Jag säger inte alls att det är fel, som sagt, finns det ett viktigt symbolvärde och uppmärksammar en utsatt grupp. Men det är inte läge att slå sig för bröstet heller.

Använd omaka strumpor, men kom ihåg att alltid värna rättigheterna för människor med Down syndrom och uppmuntra andra att göra detsamma.

Kommentarer

Kommentera