Opinionsblogg

Korkade människor förstår inte själva att de är korkade

 

För ett par veckor sedan skedde en bussolycka i Västerås, då den var för hög för att komma in under en bro. Lyckligtvis blev ingen allvarligt skadad. Det förefaller dock som att det här skedde på grund av att chauffören var ny och inte hittade i stan, varav en självutnämnd expert skulle ta på sig att visa vägen och så gick det som det gick. Jag förstår inte varför vissa måste visa upp sig och tycka till hela tiden trots att de inte ens är sakkunniga. Ibland måste en individ kunna se sig själv i spegeln och säga: ”Jag är för dåligt insatt, bäst att jag inte yttrar mig.” Det är omöjligt att kunna allt och därför behöver ingen låtsats kunna det.

Men ofta är det de som i själva verket kan minst i en sakfråga som ändå känner att de måste yttra sig. Det här är en följd av att korkade människor inte själva förstår att de är korkade. Om du någon gång märker att du gjort bort dig och utbrister: ”vad dum jag är”, så kan du ta det som ett kvitto på att du sannolikt inte är så dum egentligen.

I höstas lästes ett av mina inlägg av en person som jag i inlägget kallade ”obildad”, av förklarliga själ blev det ganska dålig stämning av detta. Men det var givetvis en SD-sympatisör utan någon utbildning och som bland annat sade sig ”hata empati och solidaritet”, antingen så är hen korkad eller så är hen ond. Jag föredrar korkad i det fallet, men det är såklart inte så roligt att bli kallad obildad för den som anser sig själv vara intelligent och allmänbildad.

Men hur kommer det sig att vissa, trots att de inte har bättre belägg för sina åsikter och handlingar än sina individuella preferenser som dessutom förmodligen är feltolkade, ändå måste uttrycka dem? En anledning är såklart att de tycker sig ha funnit lösningen på en viktig fråga och måste gapa högt om den så att alla ska förstå hur ”fiffig” den här personen är. Men kanske kan det också vara så att personen själv känner att den inte är på den intelligensnivå som den vill vara på, fast detta vill den inte gärna erkänna och därför intalar vederbörande sig att just hen är den som är smart och alltid har rätt medan alla andra är de som är dumma och har fel.

Kommentarer

#1 - Herr H

Ja, korkade människor träffar man på alltför ofta, det är bara att kliva utanför ytterdörren så kommer du med all sannolikhet att träffa på någon inom 5 minuter - förutsatt att du skall gå över en gata eller interagera med någon. Vet inte om jag ska kalla det tragiskt eller upprörande?

Kommentera