Opinionsblogg

Lämplighetstest för blivande lärare är både korkat och orättvist

 

Förra veckan kom antagningsbeskedet till höstens högskolekurser. Jag tycker att det är väldigt intressant att titta på statistiken och se vilka utbildningar som är mest populära, kanske är jag yrkesskadad från mitt jobb som studentambassadör för Mälardalens högskola. Vad som är intressant är att se vilka utbildningar som fortfarande är öppna för sen anmälan, Mdh bestämde sig tidigt för att inte ha speciellt många. Det finns många enstaka kurser, men färre program, vad som dock är anmärkningsvärt är att det finns tre olika ämneslärarprogram öppna.

Det är ingen nyhet att det råder lärarbrist i Sverige och att resultaten sjunker till följd av att alltför många lärare är obehöriga. Konkurrensen är så liten att i stort sett vem som helst som gått ut gymnasiet med godkänt i betyg kan komma in. Det här har fått somliga att argumentera för att det ska införas ett lämplighetstest för att se vilka individer som är lämpliga att bli lärare och därför ska bli behöriga till utbildningen, eftersom de tydligen anser att det är ett problem att studenter blir antagna trots att de har lågt snittbetyg och låga resultat på högskoleprovet.

Det här provocerar mig något enormt för att det är orättvist missvisande och är direkt korkat. Det är för mig helt oväsentligt vad en blivande lärare kan före sin utbildning, utan det är ju vad hen kan efteråt som är det väsentliga, vi som pluggar gör ju det för att lära oss. Jag gick inte ut gymnasiet med högt snittbetyg och högt resultat på högskoleprovet. Likväl har jag nu över 200 högskolepoäng och skrev sex raka individuella VG:n på tentor under förra läsåret, det är vore helt meningslöst att studera om man skulle kunna allt redan från början. Jag var väldigt skoltrött på gymnasiet och orkade inte engagera mig för att få ett högt betyg. Däremot gick det bevisligen mycket bättre på högskolan. Det jag vill ha sagt är att det lärare inte kan före sin utbildning lär de sig under resans gång, människor utvecklas i de allra flesta fall med åldern. Om individer fullbordar sina lärarutbildningar och fortfarande inte är tillräckligt yrkeskunniga, så ligger problemet i att utbildningen är undermålig och inte låter studenterna nå den kunskap de behöver, problemet ligger inte i att studenten är olämplig. Ett fall av ”lämplighetstest” är dock rimligt och det är ett utdrag ur belastningsregistret, men det är inte samma sak.

Att införa ett lämplighetstest för att se vem som kan bli en bra lärare är bara ett sätt för ansvariga att skylla ifrån sig för att de inte utformat tillräckligt bra utbildningar. Jag är övertygad om att det är samma typer som skulle påstå att problemet med ungdomsarbetslösheten är att ungdomar är lata och bara vill spela dataspel, det kanske förekommer sådana individer, men oavsett är det verkligen att angripa problemet i fel ände. Att skuldbelägga individer för strukturella fel, är inte bara orättvist, det kommer också visa sig totalt meningslöst. Det är typiskt för högermänniskor som hellre lägger allt ansvar på en enskild individ istället för att se helheten och lösa större utmaningar.

Kommentarer

Kommentera