Opinionsblogg

Kämpa för en bättre värld, men missunna inte dig själv

 

Mår du dåligt över allt elände i världen och alla som lider och dör? Det är fullt naturligt i så fall och visar på att du känner empati med dina medmänniskor, men glöm inte bort att ta hand om dig själv. Det finns så mycket elände i världen att det är omöjligt för oss som lever i den priviligierade delen av jordklotet att fullt ut kunna förstå hur väldigt många har det. Krig, naturkatastrofer, svält, global uppvärmning och död är vardag, vilket gör att människor som faller offer för detta inte kan leva sina liv fullt ut.

Med anledning av detta är det den rikare delens skyldighet att dela med sig av sina resurser och visa öppenhet för Jordens alla barn. Men samtidigt ser jag heller inget skäl till att vi som är rika ska ha ångest i vår vardag och känna skuld för att vi har det oförskämt bra, utan att egentligen gjort någonting för att förtjäna det. Vi hade tur som föddes i den bättre delen av världen och det är inte rättvist att andra ska behöva lida alla helvetes kval, medan vi gottar oss. Därför skänker jag pengar till olika organisationer och försöker engagera mig i samhällsfrågor för att försöka göra världen lite bättre. Fast i övrigt har jag det väldigt bra, jag unnar mig saker och kan leva på ett sätt att jag tillfredsställer mig själv.

Jag upplever att vissa mer eller mindre får panik över sin lyckliga lott och undviker att unna sig själva för att det inte känns rätt. Jag förstår mycket väl känslan för det är helt omöjligt att inte bli berörd för den som besitter hjärta och hjärna, men på vilket sätt skulle de som lever i vånda och nöd må bättre av att du mår dåligt för deras skull. De människor som är drabbade av fattigdom, förföljelse och förtryck skulle ge vad som helst för att få vara i min situation, världen blir inte bättre för att jag tycker synd om människor och missunnar mig saker för deras skull. Istället ser jag till att ta tillvara på min lyckliga situation genom att ge mig själv ett bra liv för att därmed få kraft att kunna utbilda mig och arbeta för att andra ska kunna få det bättre.

Det är jätteviktigt att visa solidaritet med sina medmänniskor, men det gäller att tänka positivt för att endast svartsynt se på allt som är dåligt i världen kommer bara göra att allt känns hopplöst och på det sättet hjälper du ingen. För att citera Madickens pappa i Astrid Lindgrens bok: ”Jag går till min tidning och kämpar vidare för frihet, sanning och rättvisa åt alla människor samt ett litet lagom levebröd till mig själv.” 

Kommentarer

Kommentera