Opinionsblogg

Du har det för bra om du irriteras av småsaker

 

Ibland hör jag människor högljutt klaga över att det inte finns en kyl på Systembolaget, låt mig säga följande till dig: om det är ett problem för dig att lägga drycken i frysen en knapp timme innan du dricker berusningsmedlet, så har du det oförskämt bra.

I fredags var det Förintelsens minnesdag. Vi måste påminnas om detta försök till utrotning av en hel folkgrupp, det är sannolikt det mest avskyvärda som någonsin hänt och vi måste se till att det aldrig händer igen. Medan jag skriver det här dödas dessutom oskyldiga människor i Syrien. Jag träffade en äldre man därifrån i veckan, han har bott här i två år och berättade med ett lättat leende hur hemskt det var att leva mitt i kriget och hur skönt det var med tryggheten i Sverige. Tala om perspektiv.

I förhållande till det elände som är, eller har varit, vardag för många människor är det svårt att förstå hur somliga kan beklaga sig över diverse småsaker som inte kan få några konsekvenser överhuvudtaget. Givetvis finns det vardagliga saker i de privilegierade liv vi lever i Sverige som är besvärliga och svåra att hantera, men som vi likväl behöver ta itu med. Vi har kommit långt, men vi är definitivt inte framme än. Fast vi bör komma ihåg att vi generellt sett har det väldigt bra och det ska vi vara tacksamma för. Därför finns det inte heller någon anledning för oss som bor i Sverige och har det bra att vara missunnsamma och stänga dörrarna för människors olikheter.

Jag kan helt enkelt inte förstå varför små i-landsproblem gör vissa människor negativa till att hjälpa andra eller till att vilja inskränka andra människors rättigheter. Det finns ingen rimlig reson i att prioritera ett kylskåp på systemet före viktiga satsningar som kan stärka utsatta människor såväl i Sverige som i andra länder (det hoppas jag att vi alla är överens om). Självklart har vi alla våra vardagliga problem, jag vill bara att vi ska vara öppna mot varandra och tänka på att det finns de som har det betydligt värre.

Kommentarer

Kommentera