Opinionsblogg

Trumps svartmålning av Sverige är en fjäder i hatten

 

Vi borde vara glada att Donald Trump pekar på Sverige som någon form av skräckexempel. Att en person med hans åsikter och värderingar inte gillar vår politik är en stor fjäder i hatten. Det hade varit betydligt värre om han hade lyft fram Sverige som ett föregångsland, då hade jag varit allvarligt oroad över utveckling i det här landet. Vi kunde i veckan läsa en artikel i DN, där historiker Peter Englund påpekade att Trump är USA:s farligaste president någonsin, vilket inte säger lite med tanke på vilka som har lett det landet tidigare. Den kan vara pluslåst nu, men jag hann läsa den innan och den rekommenderas: http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/peter-englund-med-donald-trump-har-usa-fatt-sin-farligaste-ledare-nagonsin/. När jag läste historia vid Uppsala Universitet hade jag faktiskt kurslitteratur som Englund hade skrivit. Jag vill minnas att boken handlade om olika berättelser under första världskriget, hur som helst vill jag poängtera att Englund vet vad han pratar om.

Med det sagt, om USA:s farligaste president någonsin inte gillar Sveriges politik, så är det definitivt ett tecken på att vi har lyckats. Sverige är inte perfekt på något sätt, det är inte ovanligt med skottlossningar och bilbränder, kränkningar och trakasserier, våldsbrott och kriminalitet, etc. Men jämfört med USA lever vi i paradiset. De allra flesta som bor i Sverige är humana människor som inte beter sig ofördelaktigt mot andra. Dessutom har vi ett snudd på unikt välfärdssamhälle, som tillåter människor att skjuta och missa målet utan att det ska kosta för mycket för individen och som hjälper utsatta människor på fötter (det är åtminstone avsikten). Att jämföra med USA där skillnaden mellan fattig och rik fortsätter att växa. Jag berörde det här i samband med det amerikanska valet, men det tåls att upprepas: http://www.dn.se/ekonomi/klyftan-mellan-rik-och-fattig-blir-allt-storre-i-usa/. Dessutom tillämpas fortfarande dödsstraff, framförallt i Texas. Vilket inte på något sätt har en avskräckande effekt. För att läsa mer om dödstraff skulle jag rekommendera Carina Bergfeldts bok ”Sju dagar kvar att leva”, där hon besöker internerna på death row. Det är en oerhört stark läsning.

Att en president för ett land som utfärdar dödsstraff och utförsäkrar fler människor än något annat i världen och som själv uttrycker sig rasistiskt, sexistiskt och homofobiskt, anser att Sverige är ett dåligt skött land, så tar jag det som ett kvitto på ett vi faktiskt är på rätt väg. Sedan finns det, som sagt, problem också i Sverige, men min övertygelse är att vi har alla möjligheter att lösa dem om vi hjälps åt. Trump borde fundera på sig själv och hur han sköter USA istället för att peka finger åt Sverige. Eller för att citera Jesus: ”Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget.” Jag är inte troende, men det var riktigt bra sagt.

Kommentarer

Kommentera