Opinionsblogg

Förkasta osmakliga "skämt"!

 
En olycklig tendens som förekommer i samhället är att människor drar osmakliga skämt, påfallande ofta riktat mot minoriteter, som definitivt kan uppfattas som kränkande för den som blir utsatt. Det här är någonting som givetvis borde undvikas till varje pris, främst för att vi ska respektera varandra som personer och individer, men också för att inte legitimera negativa attityder och hatiska fenomen.

Ett konkret exempel kan jag hämta från min tid i det gamla SDU. Då några killar (vad annars?) betedde sig förkastligt på en musikspelning och lade upp sexistiska videoklipp på en tjejs tidslinje på Facebook. När jag försökte poängtera olämpligheten i det här för en förbundsstyrelseledamot, höll han med om det var olyckligt att de lade ut det offentligt. Men han framhöll också: ”att hon verkade varit med på det, så hade de skickat det i ett meddelande hade det varit en annan sak.” Jag invände då med att det ändå inte hade varit ok, men då avfärdade han mig med att jag var för PK (det fick jag ofta höra och jag var till och med då stolt över det). Han bortsåg alltså helt från hur svårt det är att säga ifrån när en grupp beter sig illa, vilka förväntningar, påtryckningar och förlöjliganden som skulle komma: ”äh, du fattar att vi bara skämtar” eller ”tål du inte skoj, var inte så känslig”. Hur kul är det att höra? En annan variant kan vara när vissa raljerar om utsatta minoriteter inför någon som tillhör en sådan och försöker poängtera: ”du förstår väl att vi inte menar dig?” Det är lika förkastligt.

Men tyvärr är den här typen av företeelser långt ifrån enbart ett SD-relaterat fenomen (säkerligen överrepresenterat dock), det finns överallt. Ett annat exempel hämtar jag från en avslutning med jobbet i våras. Vi hade ätit och fikat och när vi var klara var det två grabbar som sade till en tjej: ”nu är det bara för dig att fixa disken.” En kvinnlig kollega reagerade instinktivt och sade ifrån direkt, annars hade jag gjort det, men nu väntade jag till efteråt och sade till tjejen som blivit utsatt ”de var lite hårda mot dig…” Hon svarade bara att hon inte brydde sig.

Det här är viktigt: OM hon inte tar illa vid sig är det förstås bra, men jag fick genast upp en mängd följdfrågor (som jag avstod från att ställa för att inte verka nyfiken). Till exempel: Är hon van för att hon fått höra liknande saker tidigare? Har hon hört ännu värre saker? Oavsett om en människa blir illa berörd eller inte så ska de inte behöva utsättas för risken från början, dessutom legitimerar den som drar ett sådant ”skämt” en, i det här fallet, negativ kvinnosyn.

Den här typen av ”skämt” ligger på otroligt låg nivå och är omdömeslösa, för att inte säga rent respektlösa och direkt elaka. De här ”skämten” (det är inte riktiga skämt) är dessutom inte ens roliga. Jag har alltid hatat när människor gör sig roliga på andras bekostnad, det kunde vara något klumpigt i skolan eller vad som helst, men då kan jag bara tänka mig hur det måste vara att bli hånad/förnedrad för någonting som personen inte själv rår för alls, såsom kön, sexuell läggning, könsidentitet eller etnisk bakgrund. Vi måste vara snälla mot varandra om vi vill bygga ett tolerant samhälle. Jag vill inte att andra ska göra sig roliga på min bekostnad och förminska mig som individ därför gör jag inte heller så mot andra.

Jag vet inte hur många gånger jag fått höra att jag är för känslig, för PK, eller vad det nu kan vara, men jag hävdar att det är att bortse från problematiken. Den som säger så, vet förmodligen inte hur det är att bli utsatt, eller är för hårt prövad, inget av det ursäktar detta beteende. Jag förstår inte varför det är så viktigt för somliga att dra osmakliga ”skämt” på andras bekostnad, är två sekunders hånskratt värt risken att såra en annan människa? Lägg av med det!

Kommentarer

Kommentera